Meest gelezen
oom 2014 / nr 4
Een leerkracht wil gezien worden
‘Waarnemen’ is vaak stap één van een managementmodel of een beleidscyclus. Het lijkt niet meer dan het onvermijdelijke opstapje voor het echte werk: doelen stellen, ambities formuleren en verandering brengen. Maar een directeur die goed kijkt en verbonden is met wat er nú in de school gebeurt is ...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
De school leidt, de inspectie volgt
Hoofdinspecteur Arnold Jonk over passend onderwijs en de rol van de inspectie: “Een school die haar beleid enkel laat leiden door wat ze denkt dat de inspectie wil, zal altijd achterblijven,” zegt Arnold Jonk, hoofdinspecteur primair onderwijs. Hij spoort scholen aan om eigen ambities voor passen...
Ron Benjamins, Arnold Jonk
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Afgifte toelaatbaarheidsverklaring
Als leerlingen na 1 augustus 2014 willen instromen in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs cluster 3 en 4, moeten zij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) hebben van het nieuwe samenwerkingsverband passend onderwijs. Het samenwerkingsverband is verantwoordelijk voor de afhandelin...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
SOT Bolnes: Breng ondersteuning dicht bij school en ouders
In het Schoolondersteuninsgteam (SOT), voorgezeten door een orthopedagoog, staan de vragen van de leerling, de ouders en de leerkracht centraal. Deze vorm van overleg onderscheidt zich ten opzichte van wijkteams die al langer binnen en buiten dit swv bestaan. Arno Hoogendoorn schetst de urgentie ...
Arno Hogendoorn, Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Van spullen en papieren naar mensen en manieren
Wie meer op maat wil lesgeven, moet meer toetsen, analyseren, plannen maken en evalueren. Veel leerkrachten zijn nauwelijks in staat om de klassenpraktijk en de administratie de tijd en aandacht te geven die ze verdienen. Dat lijkt een typisch probleem voor het onderwijs te zijn, maar ook in ande...
Ron Benjamins, Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Zorgen over verbinding tussen passend onderwijs en jeugdhulp: Wat kunt u zelf doen?
Per 1 januari 2015 hebben gemeenten de regie over de jeugdhulp. Media berichten regelmatig dat dit niet eenvoudig is en dat er zorgen zijn over deze transitie. Voor basisscholen is dat belangrijk, want er wordt veel samengewerkt met instanties die hulp bieden in gezinnen en aan kinderen. Wat is e...
Marit van Luijn, Bas Wesseldijk
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Iedereen kan erbij horen, en meedoen
In 2008 schreef ik een column over onze dochter Sterre, destijds een kleuter van 6 jaar. Zij is behoorlijk anders, zij heeft het syndroom van Down. Ik schreef toen het volgende: “bij passend onderwijs voor Sterre denk ik aan een jas. Een jas geeft je warmte en bescherming en een jas moet goed pas...
Jacqueline Tournier
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Leiderschap: balans tussen daadkracht en kwetsbaarheid
Daadkrachtig duidelijk maken waar je naar toe wilt. Vanuit een duidelijke visie voortdurend je verhaal vertellen, aan alle relevante personen in je organisatie. Het is een belangrijke competentie voor directeuren van besturen, samenwerkingsverbanden en scholen. Maar dit daadkrachtig poneren is ni...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Checklist: Wat komt aan de orde in een aannamegesprek
Iedere school voert aannamegesprekken met ouders over de aanname van een leerling. De Wet passend onderwijs is een kaderstellende wet en het is aan het samenwerkingsverband om binnen deze kaders afspraken te maken met scholen. Hierin kan het samenwerkingsverband aangeven wat voor de betrokken sch...
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Het OPP, wat staat daar eigenlijk in?
Voor alle leerlingen die extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband krijgen, moeten scholen verplicht een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen. In zo’n OPP beschrijft de school welke doelen een leerling kan halen op de school waar hij les krijgt en hoe de school hem daarin ondersteun...
Guus Beenhakker
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
5 Vragen aan Ciska Medendorp
Ciska Medendorp is coördinator aan de Prinses Beatrixschool te Urk.
Ciska Medendorp
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
De uitvoering van de zorgplicht
Schoolbesturen hebben vanaf 1 augustus 2014 zorgplicht. Dit betekent dat een school in overleg met ouders een andere school moet vinden die een passend onderwijsaanbod kan realiseren en de betreffende leerling kan toelaten als de school waar de leerling is aangemeld dat onderwijsaanbod zelf niet ...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
"Verwijder schotten tussen SO en SBO"
Passend onderwijs biedt nieuwe kansen voor de positie van SO- en SBO-scholen. De samenwerking onderling en met het regulier onderwijs kan nu anders en beter georganiseerd worden. Op De Houtmarkt in Leiden werkt men al enkele jaren met een systeem waarin SO en SBO geïndiceerde leerlingen gemengd i...
Guus Beenhakker, Ger van der Meer
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
FAQ: Positie van ouders binnen passend onderwijs
Met de start van passend onderwijs is de extra ondersteuning in het onderwijs op een andere manier georganiseerd. Dit is ook van toepassing op de positie van ouders, wat in combinatie met de invoering van de zorgplicht af en toe zorgt voor situaties waar we niet altijd meteen een goed antwoord op...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Wanneer kan een leerling worden verwijderd?
Met de invoering van passend onderwijs veranderen de regels rond het aannemen en verwijzen van leerlingen. Als ouders en school het niet eens worden, kan dat voorgelegd worden aan een geschillencommissie. Die boog zich afgelopen zomer over de vraag of een school een leerling met het syndroom van ...
Pauline Demacker
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Van vergaderen naar georganiseerd leren
Het onderwijs heeft een intensieve overlegcultuur. Werkgroepjes, teamvergaderingen, bouwvergaderingen, bilateraaltjes, er wordt wat afgepraat. We praten over alles wat er op de school gebeurt, omdat we vinden dat iedereen op de hoogte moet zijn en iedereen betrokken moet zijn. Maar veel teamleden...
Reinoud Buijs
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
FAQ: De aanvraag van toelaatbaarheidsverklaringen
“Alleen voor zeer evidente casussen kan een TLV worden afgegeven voor de gehele schoolloopbaan primair onderwijs of voortgezet onderwijs.”
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Checklist: Oplossingsgericht vergaderen doe je zo!
Vergaderingen zijn vaak tijdverslinders en energieslurpers. Toch voelt het samenkomen en bespreken als een heel logische en goede manier om tot besluiten te komen. Als we dan toch aangeboren vergaderaars zijn, hoe doen we dat dan het best? Oplossingsgericht vergaderen in vier stappen.
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Onderwijs en gemeenten: samen op weg
Met de start van het passend onderwijs en het in werking treden van de nieuwe Jeugdwet zijn er op tal van terreinen raakvlakken ontstaan, zo die er al niet waren, tussen het onderwijs en de gemeente. Natuurlijk hebben gemeenten en onderwijsinstellingen elkaar de afgelopen jaren al ‘ontmoet’. Denk...
Jack Biskop, Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Eén samenwerkingsverband, drie culturen
In het zuiden van Drenthe ligt een uitgestrekt samenwerkingsverband, rond de drie kernen Hoogeveen, Meppel en Steenwijk. Leon ’t Hart coördineert passend onderwijs in het gebied waar het onderwijs nauwelijks in één werkwijze te vangen is. En dat hoeft ook niet. In Drenthe wordt optimaal gebruik g...
Ron Benjamins, Leon 't Hart
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Checklist: Toelaatbaarheidsverklaring
Als een leerling naar het SBO of het SO gaat, vraagt de verwijzende school een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan voor de leerling bij het samenwerkingsverband. Met die verklaring kan de leerling toegelaten worden op de school voor speciaal (basis-)onderwijs. De inhoudelijke afweging verschilt ...
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Denkkaders passend onderwijs mogelijk maken
Het passend maken van onderwijs vindt plaats in de klas. Steeds als we het hebben over de rol van de leerkracht in het realiseren van passend onderwijs, blijft één cruciale factor buiten beschouwing: het denkkader van de leerkracht.
Rien van den Heuvel, Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
De 'best practice' van Gerard Kusters
Gerard Kusters is directeur van de mytylschool te Roosendaal.
Gerard Kusters
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Meerleerjarenklassen, een internationaal antwoord op toenemende diversiteit
In Europa en Amerika wordt geprobeerd om meer leerlingen op reguliere scholen te onderwijzen. In veel landen is de regelgeving daarvoor dwingender dan in Nederland. Dat levert ook nieuwe onderwijskundige aanpakken op. Bert Groeneweg pleit voor de ontwikkeling van Meerjarenklassen, die in het buit...
Bert Groeneweg
21 juli 2020