Meest gelezen
oom 2015 / nr 1
Leidinggeven vanuit Rijnlands perspectief
Regelmatig horen wij van onderwijsmensen dat passend onderwijs een overheidsmaatregel lijkt, gevoed vanuit financiële en beheersmatige overwegingen. Bovendien lijkt het begrip ‘passend onderwijs’ voor sommigen een pleonasme: heeft onderwijs in zichzelf niet de natuurlijke opdracht passend op de l...
Nico Eigenhuis, Jan Tolhuijs
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
FAQ: Veel gestelde vragen rond de overgang van PO naar VO onder passend onderwijs
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Alles wordt anders voor groep 8
Dit schooljaar verandert de overgang naar het voortgezet onderwijs helemaal. Het advies dat de basisschool opstelt wordt leidend. De eindtoets is vernieuwd en wordt later gehouden. De uitslag kan het schooladvies naar boven bijstellen. De school voor het VO heeft na het aanmelden van de leerling ...
Ron Benjamins
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Sven wil een arrangement
Sven is een jongen van 10 jaar, die af en toe zijn zelfbeheersing verliest. Dat moet veranderen, vindt juf, vinden de ouders en vindt Sven zelf ook. Hoe pak je dat aan? Hoe leert Sven om zijn ‘stopknop’ te vinden én te gebruiken?
Sonja de Lange, Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
FAQ: Veel gestelde vragen over zorgplicht
Sinds augustus hebben schoolbesturen zorgplicht voor leerlingen. Dat betekent dat een school in overleg met ouders een andere school moet vinden die een passend onderwijsaanbod kan realiseren als de school waar de leerling is aangemeld dat onderwijsaanbod niet zelf kan bieden. Dit kan een andere ...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Checklist: Wat staat er minimaal in de schoolgids?
Iedere school heeft verplicht een schoolgids die wordt verstrekt aan ouders. Deze school herziet en actualiseert de gids jaarlijks en deelt die ook ieder jaar opnieuw uit aan de ouders. De inspectie controleert scholen erop of de juiste gegevens vermeld zijn in de schoolgids. Scholen mogen allerl...
21 juli 2020
oom 2020 / nr 5
Oorzaken van groeiend deelnamepercentage VSO
In de Evaluatie Passend Onderwijs wordt in meerdere rapporten gewezen op een stijging in het aantal leerlingen dat uitstroomt naar het vso én het niet goed beschikbaar zijn van de benodigde (extra) ondersteuning van leerlingen en voor docenten op de reguliere scholen. De conclusies wijzen in de r...
Jos Gerards, Marja van Leeuwen
21 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Basisondersteuning: fundament voor passend onderwijs
In bijna alle samenwerkingsverbanden PO wordt deze periode besproken over afspraken op het gebied van basisondersteuning. Aan de hand van indrukwekkende overzichten en kengetallen worden normen bepaald voor ‘curatieve interventies’ of ‘kwaliteitstandaarden hgw’. Veel schoolleiders hebben het gevo...
Ron Benjamins, Jacques van den Born
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Een eigen koers: directeur Ton Rijk over de ontwikkeling van zijn samenwerkingsverband in Bergen op Zoom
Een goed schoolondersteuningsprofiel past bij het beleid van het samenwerkingsverband en nodigt scholen uit om te ontwikkelen. Dat is het uitgangspunt van Ton Rijk. Omdat hij zich in bestaande instrumenten niet goed kan vinden, heeft hij een eigen aanpak ontwikkeld waarmee hij de basis voor onder...
Jacques van den Born, Ton Rijk
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Checklist: Schoolondersteuningsprofiel
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Passend onderwijs realiseren door handelingsgericht werken
In het referentiekader passend onderwijs en de Wet op het passend onderwijs wordt ingegaan op de plicht die scholen hebben om een passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. In het referentiekader wordt gesproken over een omslag in denken en handelen: van...
Tijn Nuyens
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Hoe inspireer je je leerkrachten?
Passend onderwijs vraagt veel van leerkrachten. De ambitie van het nieuwe beleid is om zoveel mogelijk leerlingen onderwijs te geven op gewone scholen, ook als leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. En die extra ondersteuning wordt het liefst in de klas gegeven. Gaat dat lukken? Gaan leerkr...
Nico Eigenhuis
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
5 Vragen aan Teun Dekker
Kinderen groeien met elkaar op en leren van en met elkaar. Dat is een belangrijk uitgangspunt van De Kroevendonk in Roosendaal, waar Teun Dekker directeur – bestuurder is. De school is een eenpitter en vaart de koers om onderwijs te willen geven aan in principe alle kinderen in de basisschoolleef...
Jack Biskop, Teun Dekker
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Een CJG-coach slaat de brug tussen onderwijs en zorg 'iemand die in actie komt als het nodig is.'
De gemeenten in Zuid-Kennemerland, omgeving Haarlem, werken tien scholen in een pilot met een Coach van het Centrum voor Jeugd en Gezin. De CJG-coach ondersteunt gezinnen en jeugdigen met complexere opvoed- en opgroeiproblemen. Als thuis hulp nodig is, kan zo’n CJG-coach die zelf bieden of snel r...
Ron Benjamins
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Wet- en regelgeving passend onderwijs
De Wet passend onderwijs geeft kaders en hoofdlijnen aan. De komende tijd worden nog nadere afspraken gemaakt door bijvoorbeeld de Tweede Kamer, het ministerie, de PO-Raad en de vakbonden. Met deze rubriek blijft u daarvan op de hoogte.
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Ouders en personeel kunnen nu via de MR en de OPR op twee niveaus meedoen
De verplichte invoering van passend onderwijs heeft invloed meerdere bestuursniveaus binnen de school. Op schoolniveau heeft de medezeggenschapsraad (MR) adviesbevoegdheid op het schoolondersteuningsprofiel. Op het niveau van het samenwerkingsverband komt er een nieuw medezeggenschapsorgaan, de o...
Walter van de Calseyde, Jan de Vos
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Checklist: Vijf actiepunten voor na de zomervakantie
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Passend leiding geven: Wat heeft deze leerkracht nodig?
Passend onderwijs vraagt veel van leerkrachten. Ze worden uitgenodigd om zich te verdiepen in leerlingen die veel aandacht vergen. Niet elke leerling heeft hetzelfde nodig. Wat voor leerkrachten en hun groep geldt, geldt ook voor schoolleiders en hun team. Niet elke leerkracht heeft baat bij deze...
Peter Lakke
16 juli 2020
oom 2013 / nr 2
Zorgplicht, centraal begrip in passend onderwijs
Het schoolbestuur heeft straks de plicht om passend onderwijs te bieden aan iedere leerling. Wat betekent dat precies en is een basisschool straks verplicht om iedere leerling aan te nemen? We bespreken dit in en vraaggesprek met professor dr. Paul J.J. Zoontjens, over rechten en plichten, haken ...
Jacques van den Born, Paul Zoontjens
16 juli 2020
oom 2013 / nr 2
Onrust bij het schoolhek
Straks zijn er geen landelijke indicaties meer voor zorgleerlingen. Het onderwijs is dan zelf verantwoordelijk voor een passende oplossing voor alle leerlingen. Dat zorgt voor veel onrust. Sommige ouders vragen zich af hoe hun kind straks de ondersteuning krijgt die nu nog in het rugzakje zit en ...
Ron Benjamins, Ben Cüsters, Swanet Woldhuis
16 juli 2020
oom 2013 / nr 2
Checklist: Leerlingenaanname
16 juli 2020
oom 2013 / nr 2
Ouderbetrokkenheid en passend onderwijs
Eén van de doelen van passend onderwijs is het versterken van de positie van ouders. Zodra ouders en school samenwerken, nemen de leeropbrengsten en het welbevinden van leerlingen toe. Ouderbetrokkenheid is daarmee belangrijk voor elke leerling en vooral voor leerlingen die extra ondersteuning no...
Noëlle Pameijer
16 juli 2020
oom 2013 / nr 2
5 Vragen aan Karin van den Hoven
Directeur Basisschool De Kubus in Amersfoort
Karin van den Hoven
16 juli 2020
oom 2013 / nr 2
De energie van de baas
De kinderen, uw teamleden en de ouders, ze hebben allemaal direct in de gaten hoe de vork in de steel zit: ze zien meteen of het verhaal van hun directeur echt is of dat hun directeur zijn werk alleen doet omdat het moet.
Nico Eigenhuis
16 juli 2020