Meest gelezen
Het samenwerkingsverband SWV Helmond-Peelland PO heeft vorig jaar zijn werkwijze voor de -procedure rond de toelaatbaarheidsverklaring (TLV) geheel herzien en afgestemd op de nieuwste eisen. De aanleiding voor de veranderingen in de TLV procedure is onder andere dat het SWV zag dat het aantal ver...
Kinderen en jongeren hebben recht op de beste kansen om zichzelf te ontwikkelen. Dat lukt beter als professionals in het sociaal en pedagogisch domein en in het onderwijs goed samenwerken, zowel onderling als met de ouders of verzorgers. Het studieboek Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding...
Je wilt dat elke leerling zich goed ontwikkelt, je doet er alles voor en dan wil het toch niet lukken. Moeilijk ervaren leerlinggedrag kan een reden zijn voor stagnerend schoolsucces, stress en afhaken van zowel leerling als leraar, met “lastige” oudergesprekken op de koop toe. Voor alle professi...
Het samen doen, daar geloven ze in het Regionaal Samenwerkingsverband Breda en omgeving sterk in. Ze zijn dan ook trots op de richting die ze gezamenlijk inslaan: een goede sociale en pedagogische basis neerzetten voor elk van de ruim 22.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs. Samen met de sc...
Rondom de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. In de aanloop daarnaartoe waren er diverse overlegmomenten met het werkveld, ouderorganisaties, besturen, sectorraden. In dit artikel belichten we het droombeeld nader. Is dit een dro...
In 2023 is na de zomervakantie op basisschool Octant Triangel in Delfgauw een ‘Samennaar- School’ IEP-klas gestart, gerealiseerd door Stichting IEP in samenwerking met het schoolbestuur Octant. Het bleek de 50e SnS-klas in Nederland; een mijlpaal voor initiatiefnemer Stichting het gehandicapte ki...
Kinderen met een handicap vormen een van de grootste groepen in de samenleving die buitengesloten worden. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Stichting het Gehandicapte Kind. De stichting deed onderzoek onder 700 kinderen met en zonder handicap in de leeftijd van 6 t/m 18 jaar. Zo geeft 2...
Volgend jaar treedt (hopelijk) de nieuwe Wet van school naar duurzaam werk in werking. Het doel van deze wet is zorgen voor meer gelijke kansen voor jongeren. Als jongeren (tot 27 jaar) het nodig hebben, krijgen ze steun in de stap van school naar werk, gericht op duurzaam behoud van werk. Met He...
Kinderen hebben rechten. Deze worden beschreven in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. Het zijn afspraken tussen bijna alle staten in de wereld, ook Nederland, ze gaan onder andere over onderwerpen als onderwijs, gezondheid en de rol van familie en ouders. In het Kinderrechtenverdra...
Het onderwijssysteem knelt. Steeds meer kinderen, ouders en professionals voelen dat het niet meer past. Scholen zoeken naar manieren om hun onderwijs binnen de wettelijke kaders te hervormen. Van binnenuit bewegen zij van systeemgericht naar mens- en wereldgericht. En dat kan op iedere school!
Steeds meer scholen werken samen met een wijkteam (ook wel buurtteam of sociaal team genoemd) aan de ondersteuning van kinderen in hun eigen leefwereld. Wat daarvoor nodig is en wat het oplevert, blijkt uit de ervaringen van Joyce van der Zwart, projectmanager onderwijs bij Centrum voor Jeugd en ...
De Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) heeft recent weer een aantal uitspraken gedaan over de verwijdering van leerlingen. Om rekening mee te houden. Ik bespreek deze hieronder.
Er zijn al jaren problemen in het leerlingenvervoer voor het speciaal onderwijs, maar de laatste tijd lijkt het extremer te worden. Er zijn te weinig chauffeurs beschikbaar, kinderen komen veel te laat of helemaal niet op school en af en toe wordt een kind bij het verkeerde huis afgeleverd. De kl...
De huidige praktijk van de basisondersteuning is dat deze in elke regio verschillend wordt geregeld. De afspraken erover worden nu gemaakt door elk samenwerkingsverband afzonderlijk. Er is discussie over een landelijke norm voor basisondersteuning. Zo’n landelijke norm zou duidelijk maken wat er ...
De samenwerkingsverbanden Noord- en Midden-Kennemerland zijn samen met Stiching Groeimee en gemeenten vorig jaar een project gestart: JOS ofwel Jeugdhulp op school. Inmiddels werken drie gedragswetenschappers op acht scholen vanuit een preventieve insteek. Wat hebben zij in het afgelopen jaar ged...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
Vanochtend wil Stan een keer de meester zijn.
Een mooie kans voor mij, want met z'n huidige werkhouding kan hij nog geen goede start op het voortgezet onderwijs maken.
In het Samenwerkingsverband passend primair onderwijs Hoeksche Waard gaat ruim 96 procent van de kinderen naar het regulier onderwijs. Ook kent het eiland een lage instroom richting speciaal onderwijs. Maar voor directeur Neely Anne de Ronde zijn die cijfers niet leidend: “Voor ieder kind een ple...
Onderzoeker Sharon Stellaard heeft een confronterende boodschap: landelijke hervormingen van het beleid voor de jeugdzorg en het passend onderwijs hebben zelden het gewenste resultaat opgeleverd. In haar boek Boemerangbeleid beschrijft ze de geschiedenis van passend onderwijs en de overheveling v...
Diversity is a fact, inclusion is an act, een van de vele rake uitspraken die wij hoorden tijdens ons werkbezoek aan Portugal en die tekenend is voor wat wij hebben gehoord, gezien en ervaren. Dolf van Veen en Marij Bosdriesz, beiden werkzaam bij het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (NCO...
Sinds de invoering van passend onderwijs stellen scholen een ontwikkelingsperspectief (OPP) op voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit geldt voor leerlingen in het (v)so, po, sbo en het reguliere bo en vo. Reguliere bo- en vo-scholen hoeven geen OPP op te stellen als de onderste...
In de voorbije coronaperiode kregen scholen, ouders en kinderen/jongeren te maken met een nieuw fenomeen: digitaal afstandsonderwijs. Scholen en (teams van) leerkrachten ontwikkelden eerst schoorvoetend, maar later enthousiast manieren om volwaardig onderwijs op afstand aan te bieden. Met de less...
Het gebrek aan leraren is de grootste crisis in het Nederlandse onderwijs en het tekort loopt almaar verder op. Uit pure nood worden klassen naar huis gestuurd en vakken niet meer gegeven. Waarom zijn er zo weinig mensen te porren voor dit mooie en belangrijke vak? En waarom haken zoveel leraren ...
AZC-school Het Uitzicht in Maasdam zet zich in om leerlingen zich thuis te laten voelen. De praktijk is helaas dat asielzoekende gezinnen met kinderen vaak van hot naar her worden gesleept. Daardoor is de onderwijspuzzel erg gecompliceerd geworden. Jovanka de Jong, directeur op AZC Basisschool He...