Meest gelezen
oom 2014 / nr 2
Checklist: Netwerkleren door onderwijsprofessionals
Voor de kwaliteitsverbetering en het realiseren van passend onderwijs is het belangrijk dat alle betrokkenen blijven leren en hun eigen deskundigheid daarmee
versterken. Betrokken onderwijsprofessionals zijn onder andere leerkrachten, coördinatoren, directeuren en IB’ers. Hieronder een aantal b...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 2
De toekomstige rol en waarde van de Cito-toets
Jaarlijks wordt onder ongeveer 150.000 leerlingen uit groep 8 de Cito-eindtoets afgenomen. De eindtoets helpt om een beeld te krijgen welk vervolgonderwijs het best past bij de leerling. Bovendien gebruikt de Inspectie de resultaten van de Cito-eindtoets om de kwaliteit van de school te bepalen. ...
Guus Beenhakker, Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 2
5 Vragen aan Willemijn Kuijper, directeur van de Montessorischool in Oosterhout (NB)
Vijf vragen aan Willemijn Kuijper, directeur van de Montessorischool in Oosterhout (NB).
Willemijn Kuijper
21 juli 2020
oom 2014 / nr 2
Realiseren van passend onderwijs: zie de leerkrachten als professionals
Om passend onderwijs te realiseren wordt elke school geacht een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. Vrijwel alle scholen hebben dat inmiddels gedaan. In dat profiel staat aangegeven op welke wijze de school passend onderwijs wil gaan bieden. Tevens geeft de school aan waar haar grenz...
21 juli 2020
oom 2014 / nr 2
Passend onderwijs vergt 'omdenken'
Iedere leerkracht komt niveauverschillen tegen in een klas en moet daarmee omgaan. Dit kan via de methode van het omdenken. Omdenken is met andere ogen kijken naar een situatie en daardoor andere mogelijkheden zien. Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Je gebruikt in fei...
Nico van der Meer, Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2014 / nr 2
Op overeenstemming gericht overleg (OOGO) met de gemeenten
In het kalenderjaar 2014 vinden twee belangrijke overleggen plaats. In het voorjaar van 2014 nodigt het samenwerkingsverband de gemeente(n) uit voor overleg over het ondersteuningsplan passend onderwijs. In het najaar van 2014 nodigt de gemeente het samenwerkingsverband passend onderwijs uit om m...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 2
Dichtbij het kind - de toekomst van het SBO
Tien jaar geleden lag het speciaal basisonderwijs (SBO) onder vuur. De nadruk lag te veel op het pedagogisch klimaat. Onderwijskundige doelen waren ondergeschikt. Tegenwoordig is het SBO een belangrijke schakel binnen het samenwerkingsverband. Hoe komt dat zo? En blijft dat zo? Een gesprek met Ja...
Ron Benjamins, Jan van Etten
21 juli 2020
oom 2014 / nr 2
'Scholen kunnen het zelf'
“Er wordt heel wat afgeworsteld met leerlingen in het onderwijs. Het is proberen, proberen en proberen, totdat het echt niet meer gaat en de relatie met het kind en de ouders verstoord is. Dan ben je te laat. Je moet scholen zo helpen dat ze zelf op tijd en snel zijn.” Dat zegt Ad de Swart, progr...
Ron Benjamins, Ad de Zwart
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Sneller actie ondernemen dankzij HIA
‘Handelingsgericht Integraal Arrangeren’ is een methode die scholen kan helpen de problematiek van een leerling beter te begrijpen en die snel en adequaat handelen mogelijk maakt. Open communicatie en een gericht plan van aanpak staan centraal. Op de Hendrik Boogaardschool in Hellevoetsluis start...
Steffie van Gils
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Groei meten voor passend onderwijs?
Er is onlangs een boekwerkje uitgekomen van twee medewerkers van het CPS dat ‘Groei meten voor passend onderwijs?’ als ondertitel draagt. Beide auteurs pleiten daarin voor de inzet van RTI (Response To Intervention). Dit is een systematiek voor onderzoek naar de leerbaarheid op het gebied van tec...
Thieu Dollevoet
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Vijf mythes over passend onderwijs
Op 1 augustus wordt passend onderwijs realiteit. We gaan nooit meer naar de PCL met een onderwijskundig rapport en hoeven nooit meer te bedelen om een rugzak. Wat hebben we gefoeterd op het huidige systeem. Maar wat krijgen we ervoor terug? Daar hoor je wilde verhalen over bij de koffie. De zin e...
Ron Benjamins
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Checklist: Wat moet geregeld zijn op 1 augustus?
In december heeft staatssecretaris Dekker in een brief aan de Tweede Kamer op een rij gezet wat precies geregeld moet zijn als passend onderwijs ingaat. Dit is de checklist voor uw school en samenwerkingsverband.
Ron Benjamins
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Meer samenwerking tussen speciaal en regulier onderwijs
Reguliere scholen en scholen voor cluster 3 en 4 zullen door passend onderwijs meer en beter moeten samenwerken. In de toekomst worden minder leerlingen verwezen naar het so en wordt meer ondersteuning geboden op gewone scholen. Speciaal en regulier onderwijs moeten daarom een ‘wij-gevoel’ ontwik...
Guus Beenhakker, Kees Kuijs
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
5 Vragen aan Martijn Mulder
Vijf vragen aan Martijn Mulder, directeur van CB De Oliebron in Schoonebeek.
Martijn Mulder
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Duurzaam leiding geven kent lengte, breedte en diepte
Binnenkort moet het gebeuren: dan zijn scholen verantwoordelijk voor het creëren van passend onderwijs voor elke leerling. Dat wil zeggen dat ze een passende onderwijscontext vinden voor leerlingen die niet vanzelfsprekend ‘lekker meekomen’. Dat kan zijn in de eigen school, in een andere school o...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Het schoolondersteuningsprofiel als levend document in het samenwerkingsverband passend onderwijs
Scholen zijn wettelijk verplicht om per augustus 2014 een schoolondersteuningsprofiel (SOP) te hebben. In het SOP legt het schoolbestuur ten minste eenmaal per vier jaar vast welke ondersteuning de school kan bieden en welke ambities de school heeft voor de toekomst. Op basis van het profiel inve...
Tijn Nuyens, Jos van der Pluijm
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Zorgplicht en positionering van de ouders
Direct vanaf de invoering van de Wet Passend Onderwijs hebben schoolbesturen de zorgplicht en moeten er binnen het samenwerkingsverband transparante afspraken en procedures zijn over de toeleiding van leerlingen tot extra ondersteuning. De ouder van de leerling hoeft het hiermee niet altijd eens ...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Goed idee: "Aan de slag met gedrag"
Op een tweetal scholen in Leiden en Breda zijn dit jaar impulsklassen van start gegaan. Hier nemen leerlingen hun ouders mee naar school en werken samen aan beter gedrag in de klas. De methode is tien jaar geleden in Denemarken opgezet en nu door adviesbureau Impuls verder ontwikkeld voor Nederla...
Marguerite Tuijn
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Hoe leggen we het uit? 7 Communicatietips voor directeuren
Over passend onderwijs hebben de meeste mensen meer vragen dan antwoorden. Hoe gaat het straks precies werken en wat is eigenlijk de bedoeling? Er zijn nog niet veel mensen die daar een klip en klaar verhaal over hebben. Het lijkt alsof iedereen op elkaar wacht: leerkrachten zijn afhankelijk van ...
Ron Benjamins
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Aanname, ondersteuning en verwijzing binnen passend onderwijs
De invoering van de nieuwe Wet passend onderwijs geeft aanleiding tot wijzigingen in het handelen bij de aanname, ondersteuning en verwijzing van leerlingen. Deze veranderingen vloeien voort uit de invoering van de zorgplicht en de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de onders...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Waarom is passend onderwijs een goed idee?
Met die vraag opende ik een toelichting op passend onderwijs, zo’n zeven of acht jaar geleden. De reacties uit de zaal, gevuld met ongeveer 60 schoolleiders en IB’ers, waren niet mals. Het kwam erop neer dat passend onderwijs, in de ogen van met name de directeuren, helemaal niet zo’n goed idee was.
Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Een (hoog)begaafde in de klas
In de afgelopen vijftien jaar is er op scholen steeds meer aandacht geschonken aan (hoog)begaafdheid. Ook in passend onderwijs moeten begaafde leerlingen een plaats krijgen die aansluit bij hun onderwijsbehoeften, de nota van Dekker (juni 2014) is hiervoor een goede aanzet. De zorgstructuur voor ...
Jet Barendrecht, Guus Beenhakker
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Passend onderwijs: Hoe staan we er voor?
Marja van Bijsterveldt, de vorige minister van Onderwijs, beloofde de Tweede Kamer de vinger aan de pols te houden bij de invoering van passend onderwijs. Afgelopen maart kon de Kamer de vierde voortgangsrapportage in ontvangst nemen en in juni volgde de vijfde. Begin juli debatteerde de Kamer me...
Jack Biskop, Peter Lemmens
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
5 Vragen aan Marian van Dun
Vijf vragen aan Marian van Dun, directrice van KPO Basisschool Joseph in Roosendaal.
Marian van Dun
21 juli 2020