Meest gelezen
oom 2016 / nr 5
Op de International School Breda is elke leerling 'bijzonder'
‘We believe that your child’s learning experience should be fun, exciting and challenging! We welcome children aged from 3 to 18 years and we’re proud to offer excellent primary and secondary international education under one roof. Our experienced, international team works hard to ensure every ch...
Walter van de Calseyde
22 juli 2020
oom 2016 / nr 5
Weigering toelating leerling in verband met wachtlijst mag
Zit een groep vol en werkt de school met een wachtlijst waarop een leerling na inschrijving wordt geplaatst, dan zijn onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte en
toelating nog niet aan de orde. In de Wet op het primair onderwijs (WPO) is bepaald dat een school nog niet hoeft te beoordelen of een...
Pauline Demacker
22 juli 2020
oom 2016 / nr 5
"Methoden loslaten en denken in individuele leerlijnen"
Een veelbesproken nieuwsthema dit jaar is de komst van duizenden vluchtelingen. Al deze nieuwkomers krijgen in Nederland onderwijs, op verschillende niveaus en in verschillende talen, nog los van trauma’s en verwerking persoonlijke gebeurtenissen in het recente verleden. Passend onderwijs is onve...
Marieke Postma, Michiel Wigman
22 juli 2020
oom 2016 / nr 5
Van leerlingsetje naar ligmatje
De inrichting van het traditionele klaslokaal is de afgelopen honderd jaar nauwelijks veranderd. Dat valt op als je bijvoorbeeld een bezoek brengt aan het onderwijsmuseum in Dordrecht. Leerlingsetjes staan in het gelid, er hangt een schoolbord aan de muur en het daglicht komt van links. Blijkbaar...
Wendie Hardeman
22 juli 2020
oom 2016 / nr 5
"Ik gun een leerling onderwijs dichtbij huis"
Met slechts zestig leerlingen op de hele school is er een gemoedelijke sfeer bij de Sint Gerardusschool in het oost-Brabantse plaatsje Weebosch, vlakbij de grens met België. De school kent maar twee klassen, waar leerlingen van verschillende leeftijden aan het werk zijn. Passend onderwijs aanbied...
Guus Beenhakker, Ton Paulusse
22 juli 2020
oom 2016 / nr 5
Checklist: De toekomst verandert
De samenleving verandert. Scholen moeten mee veranderen om leerlingen voor te bereiden op de maatschappelijke uitdagingen van morgen. Over die toekomstbestendigheid van het onderwijs is veel te doen. Dat het anders moet, daarover bestaat veel overeenstemming. Op de vraag wat er moet veranderen zi...
22 juli 2020
oom 2016 / nr 5
Passend onderwijs aan zieke kinderen
In het hele land zetten 120 consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) zich ervoor in om kinderen met een ziekte zo normaal mogelijk onderwijs te kunnen geven. Het gaat daarbij niet om een griepje of een verkoudheid, maar een chronische of langdurige ziekte die ervoor kan zorgen da...
Annemarie Kaptein, Janneke van Loon
22 juli 2020
oom 2016 / nr 5
De volgende stap in passend onderwijs is al lang gezet
Wat zou het opleveren als we een nummer maken waarin we op zoek gaan naar scholen die alles doen wat nodig is om hun leerlingen goed te laten leren? En die daarbij verder moeten gaan dan de meeste reguliere scholen? Dat was het idee achter dit nummer van Passend Onderwijs Magazine. Onderwijs in N...
Ron Benjamins
22 juli 2020
oom 2016 / nr 5
Checklist: Aanbevelingen van pioniers
In dit nummer komen bevlogen professionals aan het woord over de manier waarop zij nieuwe wegen zoeken in de organisatie van hun onderwijs. Daar valt iets van te leren. Dit zijn hun aanbevelingen.
22 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Professionaliseren van leraren: informeel, autonoom en praktijkgericht
Leraren leren het best van elkaar, op een informele manier, als er onderling vertrouwen is. Dat zegt Maarten de Laat. Wat Andy Hargreaves en Michael Fullan verwoorden als ‘sociaal kapitaal’ wordt in Heerlen uitgevoerd onder de naam ‘netwerkleren’. In dit artikel verkennen we hoe leraren vanuit di...
Nico Eigenhuis, Maarten de Laat
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Waar onderwijs en zorg elkaar ontmoeten
Passend onderwijs, transitie jeugdzorg, overheveling AWBZ, enzovoort, enzovoort. Het is een spannende tijd waarin we leven met veel veranderingen en eigenlijk
is er ook niets tegen al die plannen en doelen. Uiteindelijk gaat het om meer eigen verantwoordelijkheid van burgers en professionals, ei...
Jack Biskop
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Van leerorganisatie naar lerend organisme
De neiging om continu te veranderen en te verbeteren zit idealiter in de genen van elke onderwijsprofessional. Met passend onderwijs op komst lijkt er sowieso geen ontkomen aan steeds meer en verder professionaliseren. Maar hoe zorg je ervoor dat je team vaardigheden ontwikkelt die relevant zijn ...
Walter van de Calseyde, José Dankers
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Checklist: Professionaliseren van uw team
Om passend onderwijs te realiseren is professionalisering van de teamleden belangrijk. Professionalisering heeft als doel de vakbekwaamheid te versterken en het arsenaal aan handelingsmogelijkheden te vergroten. Het vereist een lerende cultuur op school. Daarvoor is een aantal voorwaarden te onde...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Het aftellen is begonnen
De invoering van passend onderwijs heeft de afgelopen weken veel aandacht gekregen van de politiek en landelijke organisaties. Over een half jaar gaat de nieuwe wet- en regelgeving in. Uit voortgangsrapportages blijkt dat nog lang niet alles geregeld is. De boodschap aan samenwerkingsverbanden is...
Ron Benjamins
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
5 Vragen aan Rien van den Heuvel
Vijf vragen aan directeur van de Schaepmanschool, een Jenaplanschool met drie locaties in Barendrecht en Ridderkerk.
Rien van den Heuvel
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Leidinggeven aan leraren
Leraren die hun vak verstaan geven vorm aan passend onderwijs. Om dat te bereiken is een vernieuwde rol van de schoolleiding nodig. Dit is één van de verrassende stellingen die John Hattie formuleert in zijn boek “Visible Learning for Teachers”. Het gaat om een verschuiving van “onderwijskundige ...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Verwijsindex voorkomt dat er langs elkaar heen wordt gewerkt
Eerst even een veel gehoord misverstand uit de wereld helpen: de verwijsindex risicojongeren (VIR) is géén meldpunt. Dit wordt geregeld met elkaar verward. Hoe werkt het dan wel? En waarom zouden scholen erop moeten aansluiten en wat moeten ze dan melden? Directeur Anouk Gommans van MULTIsignaal ...
Steffie van Gils, Anouk Gommers
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Ouderbetrokkenheid en individuele ondersteuningsbehoefte
Met de invoering van de Wet op passend onderwijs wordt de ouderbetrokkenheid op een aantal onderwerpen expliciet geregeld, zowel ten aanzien van de individuele leerling die extra ondersteuning behoeft als op het beleid en de inrichting van de organisatie.
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
De 'inhoud' kan prima de 'vorm' volgen - het model 'Zeeuws-Vlaanderen'
Bij de inrichting van samenwerkingsverband PO2903 stonden de schoolbesturen van Zeeuws-Vlaanderen voor dezelfde ‘rijstebrijberg’ waar elk Nederlands samenwerkingsverband in oprichting mee geconfronteerd werd. Inhoudelijke thema’s, wettelijke voorschriften, keuze rechtspersoon, gouvernance, dilemm...
Michiel Minderhoud
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Checklist: Succesvol samenwerken
Betere samenwerking tussen onderwijs en zorg, dat is één van de doelen van passend onderwijs. Iedereen begrijpt het belang daarvan. Goede samenwerking kan het verschil maken voor kinderen en gezinnen. Slechte samenwerking leidt tot ellende voor iedereen die bij een gezin betrokken is. Toch is het...
Ron Benjamins
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Wat doen we met Tim?
Passend onderwijs maakt het mogelijk om meer ondersteuning op maat voor leerlingen te organiseren. Dat biedt nieuwe kansen voor kinderen, ouders, school en hulpverlening. Het is niet gemakkelijk om die kansen te benutten. Zoals bij Tim, een jongen die nu in groep 7 zit. Iedereen vraagt zich af: ‘...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 2
Netwerkleren in de praktijk
“Onze docenten zijn enthousiast en voelen zich meer betrokken,” constateert de directie bij SKOEM, waar de teams dit schooljaar begonnen met netwerkleren. Hoe werkt netwerkleren in de praktijk? Passend Onderwijs Magazine nam een kijkje bij het schoolbestuur en de scholen in het Limburgse Echt.
Steffie van Gils
21 juli 2020
oom 2014 / nr 2
Overpeinzing
De meeste scholen in Nederland hebben in opdracht van het samenwerkingsverband PO een schoolondersteuningsprofiel (SOP) ingevuld om de kwaliteit van de basisondersteuning in kaart te brengen en inzicht te geven in de ambitie voor de toekomst. Tegelijkertijd heeft in veel gevallen ook een inventar...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 2
Landelijke ouderraad: schakel tussen ouder, school en politiek
Met de invoering van passend onderwijs verandert ook de rol van ouders. Er komt meer ruimte voor meedenken en meebeslissen via een eigen raad. De Landelijke Ouderraad hoopt een schakel te zijn tussen ouders, school en politiek. “Als ouders zich betrokken voelen, gaan de schoolprestaties van de le...
Nico Foppen, Steffie van Gils, Peter Hulsen
21 juli 2020