Artikelen
Alle kinderen en jongeren hebben recht op onderwijs, als essentiële stap naar volwaardige en gelijkwaardige deelname aan de samenleving. We willen dat realiseren door een inclusief onderwijssysteem, waarbij jongeren met en zonder beperking, ziekte of extra ondersteuningsbehoefte( n) samen naar sc...
Dat het nauw komt met de afgifte van een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) is bekend en blijkt maar weer eens uit de onderstaande, recente uitspraken van de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT).
(Bron: Onderwijsgeschillen)
De deur zwaait open en Tijn (10) stormt naar binnen. Zijn vader staat kort daarop bij de deuropening met de duim omhoog. Veilig afgeleverd. Tijn zit sinds oktober bij ons, begint wat later in de ochtend en komt vooralsnog twee keer in de week naar school. Méér gaat nu nog niet.
Meer dan tweehonderd scholen telt het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). Directeur Irene van Harten zet samen met de schoolbesturen in op inclusiever onderwijs in een regio met meer dan zestigduizend leerlingen. “De inclusiviteitsagenda staat bovenaan.”
De DSM-5 wordt door psychiaters en therapeuten gebruikt als een handboek voor psychiatrische diagnostiek en als een routekaart die juiste of bijpassende behandeling voorschrijft. De DSM-5 wordt echter ook gebruikt door huisartsen om te signaleren, en sinds 2017 door zorgverzekeraars om te bepalen...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
Basisschool Jacinta werkt vanuit units waarbij de kinderen niet meer vast met één leerkracht op één plek werken, maar met meerdere leerkrachten binnen een unit, waarbij de kinderen flexibel in de klasruimte en school kunnen werken. Zo krijgen ze aanbod op maat én wordt het leren op school leuk ge...
Sinds 2017 zien we een gestage groei van het aantal leerlingen op scholen voor (v)so en sbo. In de regio Eindhoven, Helmond, De Kempen en de Peelgemeenten gaat het om een sterkere stijging dan landelijk gemiddeld. Dit is een zorgelijke ontwikkeling, dus onderzoek naar de precieze cijfers en voora...
Kinderen en jongeren hebben recht op de beste kansen om zichzelf te ontwikkelen. Dat lukt beter als professionals in het sociaal en pedagogisch domein en in het onderwijs goed samenwerken, zowel onderling als met de ouders of verzorgers. Het studieboek Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding...
Afstandsonderwijs was tijdens de scholensluitingen vanwege corona de manier om leerlingen onderwijs te geven. Nu de pandemie voorbij is, lijkt ook het afstandsonderwijs voorbij. Maar onderwijs op afstand blijft om verschillende redenen nodig. Ook nu nog zijn er leerlingen die kortstondig of langd...
De instroom van jonge kinderen in het s(b)o daalde aanvankelijk na de invoering van passend onderwijs in 2014. Daarna begon een gestage groei die nog niet is gestopt. Een belangrijk deel daarvan zijn kinderen die niet eerder naar school gingen en rechtstreeks instromen vanuit dagverblijven, peute...
Juridisch kader
Ieder kind heeft recht op onderwijs. Dit recht is vastgelegd in artikel 28 van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK). Op grond van dit artikel moeten staten het recht op onderwijs verwezenlijken door onder meer het bieden van gelijke kansen. Primair ond...
Soms heb je als leerling een nieuw vak op school nodig. Zeker als samenwerken, zelfstandigheid en regels naleven niet je sterkste kanten zijn. Voor Andries hebben we het vak “stoerheid” bedacht. Dat is tenminste een vak waar hij een dikke vette voldoende op scoort.
Het Samenwerkingsverband Fryslân-Noard biedt passend onderwijs aan ruim 14.000 Friese leerlingen in het voortgezet onderwijs. De komende jaren zet dit SWV in op het verbreden van de toegangspoort naar regulier onderwijs, vertelt directeur-bestuurder Anja Biemans. “Bijzonder is bij ons normaal, ni...
In 2022 gingen er meer leerlingen naar het gespecialiseerd onderwijs (GO), dan bij de invoering van Passend onderwijs in 2014 en is het aantal thuiszitters wederom gestegen. Dit zien we in het hele land en in sommige regio’s is de groei nog veel groter. Inmiddels ontvangt 1 op de 7 kinderen een v...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
Als een leerling een hoortoestel heeft, of een cochleair implantaat (CI), bepaalt dat mede de vraag naar ondersteuning. Elke leerling moet immers volwaardig deel kunnen nemen aan onderwijs! Het rapport ‘Recht op onderwijs voor dove en slechthorende leerlingen’ in opdracht van het (Nederlandse) Co...
Eindelijk is er zicht op een nieuwe bekostigingssystematiek van praktijkonderwijs en leerwegondersteuning in het vmbo. Sinds 2016 is deze bekostiging gekoppeld aan de samenwerkingsverbanden voor passend voortgezet onderwijs. De gehanteerde systematiek is al die jaren gebaseerd geweest op de situa...
De afgelopen jaren konden ouders via de Jeugdwet onderzoek en behandeling voor dyslexie aanvragen bij de gemeente. De Tweede Kamer vraagt zich af of de dyslexiezorg niet in het onderwijs thuishoort. In dit artikel wordt kort geschetst hoe deze discussie is ontstaan, wat onderzoek heeft opgelever...
Laten we weer meer onbevangen zijn. Het kind in onszelf toelaten. Niet om in de top 10 van best scorende landen in West-Europa te komen op het gebied van taal en rekenen. Niet door hulptroepen in te vliegen om dat niveau omhoog brengen. Nee: laten we elke leraar gewoon zijn of haar werk laten doe...
Een klein deel van de leerlingen dat jaarlijks overstapt van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs heeft extra ondersteuning nodig. Voor deze groep is het des te meer van belang dat die overstap goed wordt voorbereid en dat zij een passende plek in het voortgezet of het voortgezet s...
Passend onderwijs krijgt vorm en betekenis in de school, in de klas met de leerling, ouders en de docent. Leerlingbegeleiders, ondersteuningscoördinatoren en orthopedagogen ondersteunen in de uitvoering ervan, maar ook bij het beleid van de school: een belangrijke en cruciale rol die nog niet ove...