Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementLiteratuurColofon
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Literatuur Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Ondersteuning in het Onderwijs Magazine
  2. Artikelen

Artikelen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2023
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
oom 2022 / nr 3
Triade: leidend in communicatie, basis voor organiseren
Ouders en scholen besluiten samen wat de passende plek is Onder het samenwerkingsverband passend onderwijs Zuid-Kennemerland primair onderwijs (SWV PO-ZK) vallen circa 90 scholen voor primair onderwijs. Het heeft een eigen kijk op ouderbetrokkenheid op de aangesloten scholen. Daarover spreken ...
Maroes Albers, Petra den Boer, Olga Koppenhagen, Henriëtte Lemmen
22 juni 2022
oom 2022 / nr 2
Praten over inclusie
Hoe pak je dat aan? Gesprekken over inclusief onderwijs vinden overal in het land plaats, op alle niveaus. De centrale overheid heeft het erover, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, schoolbesturen en schoolteams, maar ook de kinderopvang, de gemeenten en ouderverenigingen laten van zich ...
Guillermo Holman, Sanne Spiero
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Onderwijszorgboerderijen voor leerlingen die op school dreigen uit te vallen
Kunnen zorgboerderijen van betekenis zijn voor leerlingen die in het onderwijs dreigen uit te vallen? In het Programma Buiten Gewoon Leren heeft de onderwijszorgboerderij een goede samenwerking opgebouwd met het onderwijs. We presenteren de resultaten van verkennend onderzoek naar werkzame elemen...
Jan Hassink, Jan Willem Veerman
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Praktijkvoorbeeld - Onderwijs-zorgboerderij Oostwijk
In het landelijke gebied van de Noord-Hollandse Schermerpolder ligt boerderij Oostwijk. Ans van der Veen en Sjaak Koning houden er Texelse schapen, paarden en pony’s. Maar Ans geeft ook les aan kinderen die zijn uitgevallen in het basisonderwijs. Dat doen ze in nauwe samenwerking met Stichting La...
Ans van der Veen
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Meer meedoen
Extra ondersteuning voor jongeren in het LVB In het rapport ‘Meer meedoen’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau wordt duidelijk dat jongeren met een licht verstandelijke beperking (lvb) extra ondersteuning nodig hebben om het in het voortgezet onderwijs goed te doen en de overstap naar een ...
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
De aanmeldprocedure van een leerling
Op het moment dat ouders hun kinderen aanmelden geldt voor de school een zorgplicht. De school moet zich dus inspannen om een passende onderwijsplek te bieden. Als de school tot de conclusie komt dat zij niet aan de ondersteuningsbehoefte van het kind kan voldoen, zal een andere school gevonden m...
Cécile van der Goot-Koenig
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg
Samenwerkingsverband in the picture Het Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg (Onderwijscollectief VPR) is een collectieve samenwerking tussen de samenwerkingsverbanden voor passend primair (voorheen Kindkracht) en voortgezet onderwijs (voorheen VO-VPR). Deze intensieve samenwerking is e...
Dennis Gerits
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Samenwerken aan inclusiever voortgezet onderwijs in Zaltbommel
In Zaltbommel sluiten drie organisaties in het voortgezet onderwijs en de gemeente in 2020 een overeenkomst die gericht is op ‘het best haalbare resultaat voor de leerling’. Het is niet zomaar een uitspraak. De vier betrokken bestuurders zijn overtuigd van het belang van inclusiever onderwijs. Ze...
Tinie van Aalsum, Sandra Beuving, Adrie Bragt, Hans van Gent, Sandra Hommers, Hanneke Koster
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Netwerk LPO: En het overleg leverde inderdaad overeenstemming op!
Onderdeel van de procedure om te komen tot een nieuw ondersteuningsplan voor het samenwerkingsverband is het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met de gemeenten waarbinnen het samenwerkingsverband werkzaam is. En zo bevond ik mij afgelopen week in het gezelschap van vijf onderwijswethouder...
Jack Biskop
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
'We moeten af van de arrangementencultuur'
In 2021 sprak de redactie van PO Magazine met Dolf van Veen, een van de drijvende krachten achter het platform Naar inclusiever onderwijs. Naar aanleiding van dit inspirerende gesprek besloot de redactie een nieuwe rubriek in te richten: ‘Zo kan het ook!’ Een jaar lang werd in elk nummer een incl...
Olga Koppenhagen, Dolf van Veen
12 april 2022
oom 2022 / nr 1
Bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten
Leidraad en vliegende brigade bieden houvast Bij elk samenwerkingsverband moet een ouder- en jeugdsteunpunt worden ingericht. Om die ontwikkeling te ondersteunen heeft het ministerie een leidraad ‘Samen bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten’ opgesteld en een vliegende brigade aangesteld. De le...
Mark Weghorst
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Ik hoor, ik hoor wat jij niet hoort...
De stem van de leerling is belangrijk. Maar hoe geef je dat vorm? Een nieuwsgierige basishouding van leerkrachten is belangrijk om leerlingen (nog) beter te leren begrijpen. En een van de “ingangen” om kinderen werkelijk te horen en te begrijpen zijn de ouders. Dit artikel belicht hoe je leerling...
Peter de Vries
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Als ouders niet meewerken...
Het vaststellen van de ondersteuningsbehoefte van een kind Indien de schoolleiding bij de aanmelding twijfels heeft of de school aan de ondersteuningsbehoefte kan voldoen, zal de school nader onderzoek moeten doen. In de praktijk betekent dit vaak dat nadere informatie bij ouders opgevraagd mo...
Cécile van der Goot-Koenig
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Jezelf mogen zijn tussen de anderen, dát is inclusiviteit
NVA-Expertgroep autisme & onderwijs Sinds haar oprichting in 2020 heeft de NVA-Expertgroep Autisme & Onderwijs zich onder andere gericht op haar visie en missie als het gaat om onderwijs aan leerlingen (en studenten) met autisme. Er wordt veel gezegd en geschreven als het gaat om het falend ‘p...
Suzanne Agterberg-Rouwhorst, Geesje Duursma, Silke Polman, Saskia Sliepenbeek, Sylvia Stuurman, Jantiene Treurniet
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Het lef hebben om dingen anders te doen
Inclusief onderwijs op KindCentrum Borgele KindCentrum Borgele in Deventer is een plek waar ieder kind terecht kan. Een reguliere basisschool, speciaal onderwijs, dagbesteding en kleuter- en naschoolse opvang zitten er onder één dak. Algemeen directeur Huub de Haan vertelt vol enthousiasme ove...
Olga Koppenhagen
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Verplaats je in de ouder en stel het kind centraal
Een kind heeft meer begeleiding nodig op school. Er moet een oplossing komen. Ouders worden op school uitgenodigd voor een gesprek over passend onderwijs. Lobke Vlaming verzucht: ‘En dan gebeurt vaak wat koste wat het kost vermeden moet worden: aan tafel gaat het al snel over alle mogelijke regel...
Hugo de Jager, Lobke Vlaming
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Checklist: In vier stappen naar het beste besluit voor het kind
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Passend Inclusiever onderwijs met co-teaching
Steeds vaker wordt er in beleids- en visiestukken gesproken over inclusiever onderwijs en verdwijnt de benaming passend onderwijs naar de achtergrond. Veel schoolorganisaties staan open voor de intentie van inclusie, maar het praktisch vertalen en realiseren van inclusief onderwijs blijkt van een...
Dian Fluijt
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Column: Stiltespiegel
We geven les. In die paar woorden zit iets wat met dienen te maken heeft. Alsof onderwijs draait om les GEVEN. We weten allemaal dat het om veel meer gaat dan dat. Dat het geven van les start met de relatie met elke leerling.
Jelte van der Kooi
17 februari 2022
oom 2021 / nr 5
Weg naar inclusiever onderwijs
Intensieve samenwerking en integratie tussen regulier en speciaal (basis) onderwijs Op basis van een aantal internationale verdragen dringen de Kinderombudsman, het College voor de Rechten van de Mens en Defence for Children al jaren aan op inclusief onderwijs. In de verbeteragenda Passend Ond...
Marlies Peters
6 december 2021
oom 2021 / nr 5
'Kwaliteitscoördinator plakt geen labels'
KBS Drie Koningen in De Meern, onderdeel van het samenwerkingsverband Utrecht PO, heeft ervoor gekozen om niet meer de functie van intern begeleider in huis te hebben; sinds een jaar of drie werkt de school met kwaliteitscoördinatoren. Deze ontwikkeling past in het bredere ontwikkelingstraject va...
Noraly Snel
6 december 2021
oom 2021 / nr 5
Inzetten op welbevinden!
In context van NPO Kinderen en jongeren gaan naar school om te leren én zichzelf te ontwikkelen. Dit lukt het best als ze goed in hun vel zitten, goede relaties hebben met anderen en zich veilig voelen op school. Welbevinden is bevorderend voor het leren. Maar ook andersom: het krijgen van go...
Chaja Deen, Anna den Haan, Marloes Kleinjan
6 december 2021
oom 2021 / nr 5
Toelating van een leerling
Soms kan een geschil al ontstaan nog voordat een leerling op een school onderwijs gaat volgen. Ouders kunnen met een school een geschil hebben over het al dan niet toelaten van hun kind(eren) tot de school. Hieronder bespreek ik een aantal interessante uitspraken inzake toelatingsperikelen.
Anne Dekkers
6 december 2021
oom 2021 / nr 5
Niet alleen achterom kijken maar juist ook vooruit
In het onderwijs is het belangrijk om precies te weten hoe leerlingen ervoor staan. Leerkrachten kunnen in dat geval bijsturen in leerprocessen en afstemmen op specifieke onderwijsbehoeften. Diverse leerlingvolgsystemen bieden hiertoe goede mogelijkheden. In de praktijk is het dikwijls zo: hoe ve...
Michiel de Haan, Rosa van Santbrink
6 december 2021
123...21
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerKlachtenregelingNieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo