Artikelen
oom 2016 / nr 2
"Schooldirecteuren moeten bruisen van visie"
Wouter Hart over 'Verdraaide Organisaties'
Volgens Wouter Hart moet de visie op het leren en ontwikkelen van leerlingen de leidraad zijn bij de inrichting van het onderwijs. “De cruciale vraag is: van waaruit kijkt een leraar primair naar de leerling? Vanuit toetsmomenten, lesmethodieken, onde...
Femke van den Berg, Wouter Hart
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
De 9 principes van Luc Greven
Op zoek naar excellent leiderschap op Nederlandse basisscholen
Schoolleiders doen er toe. Maar wat is nu het geheim van heel goede schoolleiders? Luc Greven zocht contact met allerlei deskundigen en vroeg hen welke opvallend goede schoolleiders zij kennen. Bij 22 excellente schoolleiders ging ...
Ron Benjamins, Luc Greven
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
Geschillencommissie Passend Onderwijs
In de uitspraak die deze keer aan de orde komt oordeelde de commissie dat de beslissing een leerling te verwijderen voorbarig was. Een van de redenen die misschien wel de doorslag gaf bij dit oordeel bleek een heel bijzondere.
Pauline Demacker
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
Passend onderwijs vraagt om verbindend leiderschap
Aan het begin van dit schooljaar verschenen veel onderzoeksrapporten over passend onderwijs. Het algemene beeld was dat afspraken en procedures op papier aardig geregeld zijn, maar dat het in de praktijk nog vaak mis gaat. De samenwerking tussen mensen en organisaties laat te wensen over. Scholen...
Ron Benjamins
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
Geef scholen de ruimte
Lucas Rurup runt zijn samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland met het motto: ‘Lead more, control less’. Scholen moeten zelf oplossingen vinden om hun onderwijs goed en passend in te richten. Het samenwerkingsverband heeft volgens Rurup als taak om daar een sturende en verbindende rol in te hebben,...
Guus Beenhakker, Lucas Rurup
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
Checklist: Overdracht naar het VO
Basisscholen een voortgezet onderwijsscholen hebben de taak om leerlingen op de juiste school te krijgen en een zo goed mogelijke overdracht te verzorgen. Dit vergt veel onderlinge overeenstemming en overleg. Voor veel leerlingen zal de overgang vloeiend gaan, maar sommige gevallen verdienen meer...
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
Het verschil maken
Sommige scholen stellen hun eigen doelen en werken daar met een gedreven team aan. Andere zetten zich zuchtend aan de opdrachten die ze van de inspectie of het ministerie krijgen. Leiders kunnen dat verschil maken. Hoe werkt dat? Wat kan een leider doen om zo’n gunstig effect op anderen te hebben...
Margareth de Wit
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
School en samenleving: over ouderwetse ideeën en te veel druk
Het is één van de doelen van passend onderwijs om de samenwerking tussen ouders en school te verbeteren. Dat zou moeten kunnen door ouders meer zeggenschap te geven over hoe school hun kind begeleidt. Maar in de praktijk blijkt dat de school en ouders elkaar nu niet zomaar beter kunnen vinden. In...
Peter de Vries
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
"De Partnerschapschool biedt de ideale vorm van passend onderwijs"
Vanaf februari van dit jaar worden de mogelijkheden voor het geven van onderwijs op een andere locatie dan de school verruimd. Dat biedt scholen meer gelegenheid om ouders in te zetten bij met name het onderricht in instrumentele vaardigheden. Wellicht een uitkomst om het enorme probleem van de c...
Walter van de Calseyde, Joris Spekle
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Niet breken maar bouwen
Sterke scholen die goed samenwerken in hun eigen wijk en kinderen die dicht bij huis naar school kunnen. Dat is de missie van Nicole Teeuwen, directeur van samenwerkingsverband PPO in Rotterdam. En het werkt, omdat besturen meewerken en scholen goed geholpen worden. Met als effect een kleiner sbo...
Ron Benjamins, Nicole Teeuwen
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Elke leraar met kennis en vakmanschap kan een leider zijn
Professor Alma Harris over gespreid leiderschap in school.
‘Leraren die in de praktijk gestimuleerd worden om leiderschap te tonen, dat is gespreid leiderschap. In de meeste scholen bestaat een hiërarchie van schoolleider, bouwcoördinatoren en specialisten. Dat is een manier van kijken naar le...
Ron Benjamins, Alma Harris
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Zorgplicht school heeft grenzen
Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs hebben scholen een extra zorgplicht bij het aanbieden van onderwijs, het verwijderen van een leerling of het doorverwijzen van een leerling naar een andere school. In uitspraak 106911 d.d. 19 oktober 2015 wordt duidelijk dat deze zorgplicht ook een ...
Pauline Demacker
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Privacy beschermen en toch informatie delen
Binnen passend onderwijs voeren scholen overleg over leerlingen en gezinnen met andere scholen en met het adviesteam in het samenwerkingsverband over de ondersteuningsbehoefte van leerlingen. De wetgeving over passend onderwijs heeft voor het verstrekken van informatie over leerlingen en voor het...
Lydia Janssen
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Professionele schoolcultuur? Doe aan ideeënsex en denk eens aan de Fiat 500
“Vorige week kregen we een trainingsdag ‘professionele cultuur’. En we hebben het al zo druk!” Deze, licht wanhopige, uitspraak hoorde ik laatst van een leerkracht, die ik ken als zeer plichtsgetrouw en betrokken in haar rol als leerkracht op een grote school. Zij had blijkbaar het idee dat een p...
Nico Eigenhuis
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
De 'best practice' van Koos Henkens
Koos Henkens is werkzaam bij OBS de Bolster in Sint Michielsgestel.
Koos Henkens
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Overstappen van het PO naar het VO: een gezamenlijke taak
Basisscholen brengen dezer dagen hun advies uit over het vervolgonderwijs aan hun leerlingen. Voor zowel de leerlingen, hun ouders en de basisschool zijn het spannende tijden. Vorig schooljaar is het een en ander rond de advisering veranderd. Waar de ‘neutrale’ eindtoets voorheen zwaar meetelde i...
Lionel Kole
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Dat het onderwijs kampt met werkdruk hoeft geen betoog. Artikelen hierover gaan viraal op sociale media en populaire tv-programma’s maken er documentaires over. Waar de oorzaken van werkdruk in het onderwijs liggen, wordt steeds duidelijker. In dit artikel wordt een aantal concrete suggesties ged...
Machiel Karels
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Checklist: Thuiszitters
Ieder kind naar school en geen enkel kind dat thuis zit. Dat is één van de doelen van passend onderwijs. Maar thuiszitten kan niet alleen opgelost worden door het bieden van goede ondersteuning. Het is een hardnekkig verschijnsel dat veel uiteenlopende oorzaken kent. Daarom hebben verschillende o...
22 juli 2020
oom 2015 / nr 5
De toelaatbaarheidsverklaring: gift of last?
Als een leerling naar het speciaal (basis-)onderwijs gaat, is daarvoor een toelaatbaarheidsverklaring nodig van het samenwerkingsverband. Ouders die het niet eens zijn met een beslissing over de toelaatbaarheid van hun kind kunnen bij het samenwerkingsverband bezwaar maken. Die bezwaren worden vo...
Stephan Schellens
22 juli 2020
oom 2015 / nr 5
Andy Hargreaves over 'uplifting leadership'
Eind september bezocht de hoogleraar Andy Hargreaves Nederland voor een masterclass over ‘uplifting leadership’, georganiseerd door de Stichting Duurzaam Leren. Hoe zorg je ervoor dat je leiding geeft in een school op zo’n manier dat de leraren die er werken zich ‘opgetild’ voelen en het beste ui...
Gaby Ammerlaan, Andy Hargreaves
22 juli 2020
oom 2015 / nr 5
Checklist: Basisondersteuning
Alle samenwerkingsverbanden hebben een niveau van basisondersteuning afgesproken. Daarmee is vastgelegd welke ondersteuning een school zelf aan een leerling moet kunnen bieden, voordat een beroep wordt gedaan op extra ondersteuning. In veel regio’s zijn die afspraken over basisondersteuning vastg...
22 juli 2020
oom 2015 / nr 5
De so-expertise van school naar school verspreiden
Met de komst van passend onderwijs ontstaat de behoefte om kennis uit het speciaal onderwijs te delen met scholen uit het regulier onderwijs. Stichting Orion (Openbaar Speciaal Onderwijs Amsterdam) heeft hiervoor een oplossing. Van school naar school wordt informatie binnen en buiten de stichting...
Guus Beenhakker, Lieke Rigter
22 juli 2020
oom 2015 / nr 5
Zorgvuldig eigen onderzoek
Soms vraagt een school zich serieus af of het team passend onderwijs kan bieden aan een leerling. In dat geval moet eerst worden vastgesteld welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Daarna dient de school te onderzoeken of zij de extra ondersteuning zelf kan bieden, in de vorm van doeltreffen...
Pauline Demacker
22 juli 2020
oom 2015 / nr 5
Waarom passend onderwijs in het buitenland beter geregeld is
Na de zomer van 2015 verscheen een viertal onderzoeken naar de start van passend onderwijs. Het ministerie, DUO, de kinderombudsman en het AVS. Wat kun je zeggen na één jaar? Dat het – nog niet – is geland op de werkvloer? Bert Groeneweg bepleit meer aandacht voor de manier waarop passend onderwi...
Bert Groeneweg
22 juli 2020