Artikelen
oom 2016 / nr 5
Checklist: Aanbevelingen van pioniers
In dit nummer komen bevlogen professionals aan het woord over de manier waarop zij nieuwe wegen zoeken in de organisatie van hun onderwijs. Daar valt iets van te leren. Dit zijn hun aanbevelingen.
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
"Zodra zorgaanbieders zich mede-eigenaar gaan voelen van onderwijsdoelen, ontstaat ideaal passend onderwijs"
Een belangrijk fundament van passend onderwijs betreft het effectief en efficiënt verbinden van onderwijs en jeugdhulp. Zoals bij veel transities is de dagelijkse praktijk vaak iets weerbarstiger dan de ambities van de tekentafel. We vroegen twee experts, Monique Baan (MB) en Bert Wienen (BW), wa...
Monique Baan, Walter van de Calseyde, Bert Wienen
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Instrumenten voor begeleiden in passend onderwijs - Nieuwe gereedschapskist voor leraren en begeleiders
Peter de Vries en Peter de Vries schreven samen een boek over begeleiden in het passend onderwijs. “We hopen dat lezers zich dankzij deze publicatie competenter zullen voelen: beter toegerust om het passend onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven.”
Peter de Vries, Peter de Vries (HU), Femke van den Berg
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Regie versterken in het onderwijs; een basishouding
Het is mijn dagelijkse praktijk om na te denken hoe betekenisvolle relaties in het leven van jonge mensen het verschil kunnen maken. Passend onderwijs gaat hierover. Het gaat er niet om leerlingen die zich bijzonder ontwikkelen op een andere manier te behandelen, het gaat erom de relatie bewuster...
Elena Carmona van Loon
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Zorgplicht school heeft grenzen
Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs hebben scholen een extra zorgplicht bij het aanbieden van onderwijs, het verwijderen van een leerling of het
doorverwijzen van een leerling naar een andere school. In uitspraak 106911 d.d. 19 oktober 2015 wordt duidelijk dat deze zorgplicht ook een...
Pauline Demacker
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Zorg kan kennis over ontwikkeling van kind overdragen op onderwijs
De Algemene Vereniging Schoolleiders wil met het programma Zorg en Onderwijs Matcht een brug slaan tussen de kennis, de ervaring en de inzichten in de zorg en de kennis daarover bij leerkrachten. Waar nodig wordt deze kennis op scholen bijgebracht. Dit gebeurt op zo’n manier, dat de zorgkennis bl...
Guus Beenhakker, Koos Stienstra
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Vaste werkplek of beste omgeving
Het woord ‘klas’ heeft in onze taal twee betekenissen: een groep kinderen met hun leerkracht of de ruimte waarin deze groep les krijgt. Tegenwoordig wordt dit woord nauwelijks meer gebruikt, omdat beide betekenissen aan het verdwijnen zijn. Nieuwe onderwijsconcepten gaan uit van niveaugroepen, co...
Wendie Hardeman
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Kindgericht onderwijs: wat wil ik later worden?
Jongeren hebben vaak grote moeite met het zoeken naar een passende studie. Al decennia lang blijkt dat afgestudeerden een baan vinden in een andere richting dan die van hun studie of tijd verkwanselen met studies die toch niet passend genoeg blijken. Basisschoolproject Zikke (staat voor ‘Zichtbar...
Guus Beenhakker, Gerard aan de Stegge
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Checklist: Eigenaarschap
Wie wil er nu niet werken in een team met hoogopgeleide professionals die allemaal eigenaarschap tonen voor hun werk? In veel publicaties wordt eigenaarschap tegenwoordig opgevoerd als het uitgelezen middel tegen gelatenheid en moedeloosheid. Eigenaarschap heeft te maken met werken van onderop, m...
Ron Benjamins
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
'Gewoon normaal en veel leren'
“Een goede juf of meester is voor mij iemand die spiegelend is en goed kan omgaan met kinderen. Met spiegelen bedoel ik: ‘juf boos, kind boos. Juf blij, kind blij’. Wat ik ook zou waarderen, is dat de leerkracht kinderen soms ook gewoon begrijpt. En verschillen begrijpt.” Zomaar een uitspraak van...
Dave Ensberg-Kleijkers
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Leergesprekken: waarom, hoe en wat
Er wordt de hele dag tegen leerlingen gepraat, maar wordt er ook voldoende met hen gesproken? Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 80 procent van de interactie tussen leerkracht en leerling over de leerstof gaat. Er blijft dan nog 20 procent over voor gesprekken die gaan over de mening en beleving ...
Martine Creemers
22 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Checklist: Ouderinformatie
In de eerste weken van het schooljaar wordt op de meeste scholen een informatieve ouderavond gehouden. Vaak wordt ook wel iets gezegd over de ondersteuning die op school gegeven wordt. Bijvoorbeeld: ‘Dit is juf Anja, onze intern begeleider. Ze test leerlingen en ze geeft de andere juffen tips. We...
Ron Benjamins
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Privacy en passend onderwijs
Bij passend onderwijs worden er vaak belangrijke en gevoelige persoonsgegevens uitgewisseld. Dit gebeurt tussen scholen onderling, tussen scholen en het samenwerkingsverband, maar ook met andere ketenpartners zoals kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, gemeente en jeugdhulp. Mag dit allemaal zomaar...
Harry Nijkamp
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
"Autisme en passend onderwijs komende jaren hoog op de agenda"
De Willibrordusschool in Herveld heeft in de afgelopen jaren onderwijs ontwikkeld voor kinderen met autisme in de klas. “Het vergt veel maatwerk en een kant en klaar programma past eigenlijk nooit. Elk kind met autisme heeft andere onderwijs- en begeleidingsbehoeften,” vertelt adjunct-directeur M...
Guus Beenhakker, Maaike Jansen
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
De natuur als spiegel voor de school
Er bestaat al ongeveer 3,8 miljard jaar leven op aarde. In dat voor ons onvoorstelbaar grote tijdsbestek heeft het leven zich telkens weten aan te passen aan de steeds veranderende omstandigheden en weten te overleven. Sterker nog, het leven overleeft niet alleen. Het leven floreert. Er zijn nog ...
Guus Beenhakker, Eric de Blok
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Cao-akkoord primair onderwijs
De cao-partijen van het primair onderwijs hebben op 27 april 2016 een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Hierdoor wordt het mogelijk meer arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aan te gaan. In deze bijdrage bespreek ik de gevolgen hiervan voor het aanbieden van passend onderwijs
Pauline Demacker
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Werk permanent aan de verbetering van de kwaliteit van ouderbetrokkenheid
Sinds de komst van passend onderwijs worden scholen nadrukkelijker gewezen op het belang om ouders tijdig en inhoudelijk te betrekken bij het onderwijs. Voor samenwerkingsverbanden is het van belang om te weten of ouders zich voldoende betrokken weten bij de stappen die gezet moeten worden om ext...
Vivian van Alem
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
De 'best practice' van Paul van Hees
Paul van Hees is directeur van onder meer OBS Darwin in Oisterwijk.
Paul van Hees
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Inclusief onderwijs, ook in Duitsland
Jarenlang was Nederland in de wereld hekkensluiter waar het integratief onderwijs betrof. Maar onze Oosterburen zijn ook geen voorlopers. Op 22 april 2016 was er in Nordrhein-Westfalen (NRW), stad Düsseldorf een onderwijsconferentie getiteld “Inklusion ist das Ziel, wie gelingt die Umsetzung?“
Bert Groeneweg
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Checklist: Herregistratie schoolleidersregister
Vanaf volgend schooljaar is de herregistratie voor de schoolleider verplicht. Het schoolleidersregister PO houdt de registraties en de herregistraties bij. Na de eerste registratie in het Schoolleidersregister PO als ´Registerdirecteur Onderwijs (RDO)´ of als ´Registeradjunct-directeur Onderwijs ...
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Meervoudig leiderschap
Volgens Joep Dohmen (emeritus hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek) draait het nieuwe leiderschap om verbinding zoeken. Zoiets als wat Angela Merkel doet en zegt in haar pogingen om de vluchtelingencrisis op te lossen: “Wir schaffen das!”. Ze beweert niet dat ze de vluchtelingencrisis ...
Joep Dohmen, Nico Eigenhuis
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Leidinggeven aan de onderbouw
In 1985 werd het kleuter- en het lager onderwijs samengevoegd tot één basisschool. Tegelijkertijd werden ook de bijbehorende opleidingen, klos (kleuterleidster opleidingsschool) en pedagogische academie, samengevoegd tot één opleiding. Sommige betrokkenen ervaren hierdoor een onderwaardering en e...
Martine Creemers
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Checklist: Evaluatie van de ondersteuning
Het is een goede gewoonte als de directeur en de intern begeleider tegen het einde van het jaar samen evalueren hoe het staat met de ondersteuning op school. Wat gaat zo goed dat we het zeker zo moeten houden? En wat kan volgend schooljaar zeker anders en beter? Zeven onderwerpen die je niet mag ...
Ron Benjamins
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
"Passend onderwijs is een teamopdracht"
De Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven is geen doorsnee school. Zo kunnen kinderen er leren en spelen op de eigen boerderij en krijgen de groepen 5 tot en met 8 les in een grote, open ruimte met uiteenlopende werkplekken. De uitdaging van De Werkplaats is echter dezelfde als die van andere ...
Elleke van den Burg-Poortvliet, Jeroen Goes
22 juli 2020