Recent verschenen
oom 2015 / nr 2
Scholen zijn zeer welwillend, maar ze weten soms niet wat ze moeten doen
“Het eerste jaar zal het nog wel druk worden. Maar als na verloop van tijd de lijnen wat duidelijker zijn voor iedereen, mag je toch hopen dat het minder wordt.” Hilde Mertens is directeur van de Stichting Onderwijsgeschillen, waar meningsverschillen tussen scholen en ouders worden voorgelegd aan...
Ron Benjamins, Hilde Mertens
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Handelingsgericht werken en de schoolleider
Passend onderwijs wordt geassocieerd met ‘goed onderwijs voor alle leerlingen’, ‘geen kind tussen wal en schip’ en ‘geen leerling die buiten de boot valt’. Hoe beter de basisondersteuning is en hoe sterker de interne en externe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband, hoe meer leerlingen bi...
Tijn Nuyens, Noëlle Pameijer
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
De 'best practice' van Nanja van Es
Nanja van Es is directeur van SBO Het Noorderlicht in Dordrecht, die volgend schooljaar fuseert met SBO De Anne Frank School.
Nanja van Es
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Iedere leerling heeft recht op een goede relatie tussen zijn ouders en de school
“Leerlingsucces wordt voor een groot deel beïnvloed door positieve ouderbetrokkenheid,” zegt Peter de Vries. Niet alleen onderzoeken tonen dat aan, ook landen met de beste leerresultaten. Ouderbetrokkenheid is dus belangrijk genoeg om volop aandacht aan te geven. Dat geldt ook voor passend onderw...
Jack Biskop, Peter de Vries
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Mensen zijn belangrijker dan regels
Minder regels en meer ruimte voor eigen beleid in de eigen regio: passend onderwijs is een schoolvoorbeeld van decentralisatie en deregulering. Ondersteuning van leerlingen is niet meer afhankelijk van algemeen geldende, vooraf geregelde indicatiestellingen. Langzaamaan wordt duidelijker zichtbaa...
Ron Benjamins
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Checklist: Flitsbezoeken
Terwijl de schoolleider vergadert, stukken schrijft, met de bestuurder overlegt en ouders te woord staat, speelt het echte schoolleven zich af in de klas. Geen tijd voor klasbezoeken. Maar met flitsbezoeken kunt u snelle en gerichte feedback geven op het gedrag van de leraar. Een ideale vorm om d...
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Samenwerken met jeugdhulp
Sinds januari 2015 is de decentralisatie van de jeugdhulp een feit. Dit moet lokaal leiden tot nauwere samenwerking tussen jeugdhulp en het onderwijs. Dolf van Veen, voorzitter Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg, spreekt zich uit over deze nieuwe ontwikkelingen: “De stand van zaken is niet...
Thieu Dollevoet, Dolf van Veen
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Denk niet in hekjes
Nu samenwerkingsverbanden zicht krijgen op het organiseren van onderwijsondersteuning, is het tijd om de volgende stap te zetten. In de samenwerking met
jeugdhulp kan nog veel gewonnen worden, stelt Dick Rasenberg. Dat lukt alleen als iedereen echt bereid is om over de eigen schaduw heen te sta...
Ron Benjamins, Dick Rasenberg
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
FAQ: Veel gestelde vragen rond professionalisering
Als meer leerlingen met ondersteuning vaker in het regulier basisonderwijs les krijgen, vraagt dat om professionalisering van leraren. De meest gestelde vragen over de meest recente ontwikkelingen op het gebied van professionaliseren.
Ron Benjamins
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Checklist: Uitspraken Geschillencommissie passend onderwijs
Uitspraak Geschillencommissie passend onderwijs 12 januari 2015 (nr. 106517).
In haar uitspraak van 12 januari jl. heeft de commissie het systeem van de Wet passend onderwijs nog eens uiteengezet. De uitspraak maakt duidelijk welke stappen een school in de praktijk dient te zetten voordat een ve...
Pauline Demacker
30 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Onderwijs en gemeenten: samen op weg
Met de start van het passend onderwijs en het in werking treden van de nieuwe Jeugdwet zijn er op tal van terreinen raakvlakken ontstaan, zo die er al niet waren, tussen het onderwijs en de gemeente. Natuurlijk hebben gemeenten en onderwijsinstellingen elkaar de afgelopen jaren al ‘ontmoet’. Denk...
Jack Biskop, Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Eén samenwerkingsverband, drie culturen
In het zuiden van Drenthe ligt een uitgestrekt samenwerkingsverband, rond de drie kernen Hoogeveen, Meppel en Steenwijk. Leon ’t Hart coördineert passend onderwijs in het gebied waar het onderwijs nauwelijks in één werkwijze te vangen is. En dat hoeft ook niet. In Drenthe wordt optimaal gebruik g...
Ron Benjamins, Leon 't Hart
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Checklist: Toelaatbaarheidsverklaring
Als een leerling naar het SBO of het SO gaat, vraagt de verwijzende school een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan voor de leerling bij het samenwerkingsverband. Met die verklaring kan de leerling toegelaten worden op de school voor speciaal (basis-)onderwijs. De inhoudelijke afweging verschilt ...
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Denkkaders passend onderwijs mogelijk maken
Het passend maken van onderwijs vindt plaats in de klas. Steeds als we het hebben over de rol van de leerkracht in het realiseren van passend onderwijs, blijft één cruciale factor buiten beschouwing: het denkkader van de leerkracht.
Rien van den Heuvel, Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
De 'best practice' van Gerard Kusters
Gerard Kusters is directeur van de mytylschool te Roosendaal.
Gerard Kusters
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Meerleerjarenklassen, een internationaal antwoord op toenemende diversiteit
In Europa en Amerika wordt geprobeerd om meer leerlingen op reguliere scholen te onderwijzen. In veel landen is de regelgeving daarvoor dwingender dan in Nederland. Dat levert ook nieuwe onderwijskundige aanpakken op. Bert Groeneweg pleit voor de ontwikkeling van Meerjarenklassen, die in het buit...
Bert Groeneweg
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Leidinggeven vanuit Rijnlands perspectief
Regelmatig horen wij van onderwijsmensen dat passend onderwijs een overheidsmaatregel lijkt, gevoed vanuit financiële en beheersmatige overwegingen. Bovendien lijkt het begrip ‘passend onderwijs’ voor sommigen een pleonasme: heeft onderwijs in zichzelf niet de natuurlijke opdracht passend op de l...
Nico Eigenhuis, Jan Tolhuijs
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
FAQ: Veel gestelde vragen rond de overgang van PO naar VO onder passend onderwijs
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Alles wordt anders voor groep 8
Dit schooljaar verandert de overgang naar het voortgezet onderwijs helemaal. Het advies dat de basisschool opstelt wordt leidend. De eindtoets is vernieuwd en wordt later gehouden. De uitslag kan het schooladvies naar boven bijstellen. De school voor het VO heeft na het aanmelden van de leerling ...
Ron Benjamins
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Sven wil een arrangement
Sven is een jongen van 10 jaar, die af en toe zijn zelfbeheersing verliest. Dat moet veranderen, vindt juf, vinden de ouders en vindt Sven zelf ook. Hoe pak je dat aan? Hoe leert Sven om zijn ‘stopknop’ te vinden én te gebruiken?
Sonja de Lange, Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
FAQ: Veel gestelde vragen over zorgplicht
Sinds augustus hebben schoolbesturen zorgplicht voor leerlingen. Dat betekent dat een school in overleg met ouders een andere school moet vinden die een passend onderwijsaanbod kan realiseren als de school waar de leerling is aangemeld dat onderwijsaanbod niet zelf kan bieden. Dit kan een andere ...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Checklist: Wat staat er minimaal in de schoolgids?
Iedere school heeft verplicht een schoolgids die wordt verstrekt aan ouders. Deze school herziet en actualiseert de gids jaarlijks en deelt die ook ieder jaar opnieuw uit aan de ouders. De inspectie controleert scholen erop of de juiste gegevens vermeld zijn in de schoolgids. Scholen mogen allerl...
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Zorgen over verbinding tussen passend onderwijs en jeugdhulp: Wat kunt u zelf doen?
Per 1 januari 2015 hebben gemeenten de regie over de jeugdhulp. Media berichten regelmatig dat dit niet eenvoudig is en dat er zorgen zijn over deze transitie. Voor basisscholen is dat belangrijk, want er wordt veel samengewerkt met instanties die hulp bieden in gezinnen en aan kinderen. Wat is e...
Marit van Luijn, Bas Wesseldijk
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Iedereen kan erbij horen, en meedoen
In 2008 schreef ik een column over onze dochter Sterre, destijds een kleuter van 6 jaar. Zij is behoorlijk anders, zij heeft het syndroom van Down. Ik schreef toen het volgende: “bij passend onderwijs voor Sterre denk ik aan een jas. Een jas geeft je warmte en bescherming en een jas moet goed pas...
Jacqueline Tournier
21 juli 2020