Laatste editie
“Waarom was jij afgelopen week steeds te laat op school en mag je vandaag eerder naar huis?” In elke klas zitten leerlingen die te maken hebben met beperkte of wisselende belastbaarheid. Dat zij fulltime naar school gaan, is voor hen niet vanzelfsprekend en ook praten ze er niet graag over. Dit z...
De Inspectie van het Onderwijs luidt de alarmbel: meer dan 20% van de scholen scoort onvoldoende. “Maar wat blijkt: de resultaten zijn op ruim 97% van de scholen voldoende en alle onvoldoende eindoordelen vallen bij scholen met een (zeer groot) lerarentekort. Dat is de echte crisis waar we nu de ...
Nadat Inge Verstraete en Marije de Wit, werkzaam bij SWV VO Zuid Kennemerland een congres in Oslo hadden bezocht, waren ze ervan overtuigd dat het belangrijk was om op een andere manier naar verzuim te kijken. Het is essentieel om in eerste instantie de aanwezigheid van alle leerlingen in beeld t...
De samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs moeten sinds 2023 een regeling voor tussentijdse groei in het gespecialiseerd onderwijs opnemen in het ondersteuningsplan. Daarmee wordt bepaald hoe de financiering daarvan wordt geregeld. De meeste samenwerkingsverbanden hebben hiertoe de landelijke mo...
Het verwijderen van een leerling van school is een ingrijpende en vaak ook lastige kwestie. Los van de impact die zo’n beslissing heeft, dient een school zich ook aan bepaalde regels te houden. Zo dient het bevoegd gezag, alvorens tot verwijdering over te gaan, eerst de betrokken leerkracht te ho...
‘Ik zou zeggen dat ze vaak afwezig aanwezig is.’
Dat is wat juf Naomie een halfjaar geleden zei over Maaike, een inbundig groep 8-meisje met een lang lontje en wegdroomachtige ambities.
Met ruim 200 scholen onder de vleugels is het Samenwerkingsverband PPO Rotterdam een van de grootste van Nederland. Sinds 1 februari jl. is Marjolein de Heer er directeur-bestuurder. In een superdiverse stad als Rotterdam, met al haar grootstedelijke problematiek en uitdagingen, is er never a dul...
Uit onderzoek blijkt dat opvallend veel jonge kinderen in de afgelopen drie schooljaren ingeschreven worden op een school voor gespecialiseerd onderwijs. Meer dan de helft van de samenwerkingsverbanden voor primair onderwijs herkent deze trend en constateert verzwaarde problematiek bij jonge kind...
Het is al jarenlang bekend dat de telling van “langdurig ongeoorloofd verzuim” slechts een topje van de ijsberg is. Het aantal kinderen dat langdurig niet naar school gaat, is vele malen groter. Volgens recent onderzoek door Ingrado, de branchevereniging voor leerplichtambtenaren en doorstroompun...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
Steeds meer scholen werken samen met een wijkteam (ook wel buurtteam of sociaal team genoemd) aan de ondersteuning van kinderen in hun eigen leefwereld. Wat daarvoor nodig is en wat het oplevert, blijkt uit de ervaringen van Joyce van der Zwart, projectmanager onderwijs bij Centrum voor Jeugd en ...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
De huidige praktijk van de basisondersteuning is dat deze in elke regio verschillend wordt geregeld. De afspraken erover worden nu gemaakt door elk samenwerkingsverband afzonderlijk. Er is discussie over een landelijke norm voor basisondersteuning. Zo’n landelijke norm zou duidelijk maken wat er ...
Volgend jaar treedt (hopelijk) de nieuwe Wet van school naar duurzaam werk in werking. Het doel van deze wet is zorgen voor meer gelijke kansen voor jongeren. Als jongeren (tot 27 jaar) het nodig hebben, krijgen ze steun in de stap van school naar werk, gericht op duurzaam behoud van werk. Met He...
Sinds de invoering van passend onderwijs stellen scholen een ontwikkelingsperspectief (OPP) op voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit geldt voor leerlingen in het (v)so, po, sbo en het reguliere bo en vo. Reguliere bo- en vo-scholen hoeven geen OPP op te stellen als de onderste...
Aan het begin van de ochtend komt een collega binnen. Hij heeft leerling Jake vast en vraagt of deze even bij mij in de klas mag zijn, omdat het nu écht even niet gaat in z'n eigen groep.
PPO-Noord Kennemerland is een regionaal samenwerkingsverband van 13 schoolbesturen en 105 scholen voor primair en speciaal onderwijs in de gemeenten Alkmaar, Bergen, Dijk en Waard en Heiloo. In de regio gaan elke dag ruim 21.000 kinderen naar school, waarvan zo’n 1.650 kinderen passend onderwijs ...
Diversity is a fact, inclusion is an act, een van de vele rake uitspraken die wij hoorden tijdens ons werkbezoek aan Portugal en die tekenend is voor wat wij hebben gehoord, gezien en ervaren. Dolf van Veen en Marij Bosdriesz, beiden werkzaam bij het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (NCO...
De Klas op Wielen Alkmaar biedt zorg volgens de ideeën van Samen naar School. In deze Samen naar School-klas wordt zorg geboden aan kinderen met een (ernstige meervoudige) beperking bij een reguliere school. Dit gebeurt vanuit de overtuiging dat alle kinderen kunnen leren en dat kinderen met en z...
In 2023 is na de zomervakantie op basisschool Octant Triangel in Delfgauw een ‘Samennaar- School’ IEP-klas gestart, gerealiseerd door Stichting IEP in samenwerking met het schoolbestuur Octant. Het bleek de 50e SnS-klas in Nederland; een mijlpaal voor initiatiefnemer Stichting het gehandicapte ki...
Het gebrek aan leraren is de grootste crisis in het Nederlandse onderwijs en het tekort loopt almaar verder op. Uit pure nood worden klassen naar huis gestuurd en vakken niet meer gegeven. Waarom zijn er zo weinig mensen te porren voor dit mooie en belangrijke vak? En waarom haken zoveel leraren ...
In de voorbije coronaperiode kregen scholen, ouders en kinderen/jongeren te maken met een nieuw fenomeen: digitaal afstandsonderwijs. Scholen en (teams van) leerkrachten ontwikkelden eerst schoorvoetend, maar later enthousiast manieren om volwaardig onderwijs op afstand aan te bieden. Met de less...
Kinderen met een handicap vormen een van de grootste groepen in de samenleving die buitengesloten worden. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Stichting het Gehandicapte Kind. De stichting deed onderzoek onder 700 kinderen met en zonder handicap in de leeftijd van 6 t/m 18 jaar. Zo geeft 2...