Artikelen
oom 2022 / nr 3
ÉigenWijsheid vertegenwoordigt thuiszittende jongeren
In Nederland gaan duizenden kinderen en jongeren niet naar school. In plaats daarvan zitten ze thuis. In de zoektocht naar oplossingen voor dit grote probleem wordt er vaak over in plaats van met deze jongeren gepraat. Terwijl juist deze groep bij uitstek weet waar het huidige onderwijssysteem te...
Marieke Boon-Mens
22 juni 2022
oom 2022 / nr 3
Uitspraken Onderwijsgeschillen
Bij Onderwijsgeschillen zijn de afgelopen tijd weer de nodige zaken behandeld die interessant zijn voor het passend onderwijs. Enkele gegrond verklaarde uitspraken over uiteenlopende onderwerpen worden nader uitgelicht.
Anne Dekkers
22 juni 2022
oom 2022 / nr 3
SWV Unita
Samenwerkingsverband in the picture
SWV Unita bevindt zich in de regio Gooi en Vechtstreek. Onder dit samenwerkingsverband vallen alle scholen voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs cluster 3 en 4 uit de gemeenten Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, L...
Johan Vroegindeweij
22 juni 2022
oom 2022 / nr 3
Alle leerlingen digitaal geletterd!
Begin volgend schooljaar wordt een start gemaakt met de ontwikkeling van kerndoelen voor digitale geletterdheid , zo meldde onderwijsminister Dennis Wiersma in april. Dat betekent dat dit nieuwe leergebied een verplicht onderdeel van het curriculum wordt en scholen ermee aan de slag moeten. Wat i...
Remco Pijpers, Jos Spronk
22 juni 2022
oom 2022 / nr 3
Netwerk LPO: Plannen, plannen, plannen en hulptroepen
Column van het Netwerk LPO en Sectorraad Samenwerkingsverbanden VO (de vereniging van leidinggevenden in passend onderwijs), belangenbehartigers van de
samenwerkingsverbanden en passend onderwijs in het algemeen.
Op 12 mei stuurde minister Dennis Wiersma een brief naar de Tweede Kamer over e...
Jack Biskop
22 juni 2022
oom 2022 / nr 3
Triade: leidend in communicatie, basis voor organiseren
Ouders en scholen besluiten samen wat de passende plek is
Onder het samenwerkingsverband passend onderwijs Zuid-Kennemerland primair onderwijs (SWV PO-ZK) vallen circa 90 scholen voor primair onderwijs. Het heeft een eigen kijk op ouderbetrokkenheid op de aangesloten scholen. Daarover spreken ...
Maroes Albers, Petra den Boer, Olga Koppenhagen, Henriëtte Lemmen
22 juni 2022
oom 2022 / nr 2
Praten over inclusie
Hoe pak je dat aan?
Gesprekken over inclusief onderwijs vinden overal in het land plaats, op alle niveaus. De centrale overheid heeft het erover, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, schoolbesturen en schoolteams, maar ook de kinderopvang, de gemeenten en ouderverenigingen laten van zich ...
Guillermo Holman, Sanne Spiero
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Onderwijszorgboerderijen voor leerlingen die op school dreigen uit te vallen
Kunnen zorgboerderijen van betekenis zijn voor leerlingen die in het onderwijs dreigen uit te vallen? In het Programma Buiten Gewoon Leren heeft de onderwijszorgboerderij een goede samenwerking opgebouwd met het onderwijs. We presenteren de resultaten van verkennend onderzoek naar werkzame elemen...
Jan Hassink, Jan Willem Veerman
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Praktijkvoorbeeld - Onderwijs-zorgboerderij Oostwijk
In het landelijke gebied van de Noord-Hollandse Schermerpolder ligt boerderij Oostwijk. Ans van der Veen en Sjaak Koning houden er Texelse schapen, paarden en pony’s. Maar Ans geeft ook les aan kinderen die zijn uitgevallen in het basisonderwijs. Dat doen ze in nauwe samenwerking met Stichting La...
Ans van der Veen
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Meer meedoen
Extra ondersteuning voor jongeren in het LVB
In het rapport ‘Meer meedoen’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau wordt duidelijk dat jongeren met een licht verstandelijke beperking (lvb) extra ondersteuning nodig hebben om het in het voortgezet onderwijs goed te doen en de overstap naar een ...
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
De aanmeldprocedure van een leerling
Op het moment dat ouders hun kinderen aanmelden geldt voor de school een zorgplicht. De school moet zich dus inspannen om een passende onderwijsplek te bieden. Als de school tot de conclusie komt dat zij niet aan de ondersteuningsbehoefte van het kind kan voldoen, zal een andere school gevonden m...
Cécile van der Goot-Koenig
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg
Samenwerkingsverband in the picture
Het Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg (Onderwijscollectief VPR) is een collectieve samenwerking tussen de samenwerkingsverbanden voor passend primair (voorheen Kindkracht) en voortgezet onderwijs (voorheen VO-VPR). Deze intensieve samenwerking is e...
Dennis Gerits
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Samenwerken aan inclusiever voortgezet onderwijs in Zaltbommel
In Zaltbommel sluiten drie organisaties in het voortgezet onderwijs en de gemeente in 2020 een overeenkomst die gericht is op ‘het best haalbare resultaat voor de leerling’. Het is niet zomaar een uitspraak. De vier betrokken bestuurders zijn overtuigd van het belang van inclusiever onderwijs. Ze...
Tinie van Aalsum, Sandra Beuving, Adrie Bragt, Hans van Gent, Sandra Hommers, Hanneke Koster
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Netwerk LPO: En het overleg leverde inderdaad overeenstemming op!
Onderdeel van de procedure om te komen tot een nieuw ondersteuningsplan voor het samenwerkingsverband is het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met de gemeenten waarbinnen het samenwerkingsverband werkzaam is. En zo bevond ik mij afgelopen week in het gezelschap van vijf onderwijswethouder...
Jack Biskop
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
'We moeten af van de arrangementencultuur'
In 2021 sprak de redactie van PO Magazine met Dolf van Veen, een van de drijvende krachten achter het platform Naar inclusiever onderwijs. Naar aanleiding van dit inspirerende gesprek besloot de redactie een nieuwe rubriek in te richten: ‘Zo kan het ook!’ Een jaar lang werd in elk nummer een incl...
Olga Koppenhagen, Dolf van Veen
12 april 2022
oom 2022 / nr 1
Bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten
Leidraad en vliegende brigade bieden houvast
Bij elk samenwerkingsverband moet een ouder- en jeugdsteunpunt worden ingericht. Om die ontwikkeling te ondersteunen heeft het ministerie een leidraad ‘Samen bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten’ opgesteld en een vliegende brigade aangesteld. De le...
Mark Weghorst
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Ik hoor, ik hoor wat jij niet hoort...
De stem van de leerling is belangrijk. Maar hoe geef je dat vorm? Een nieuwsgierige basishouding van leerkrachten is belangrijk om leerlingen (nog) beter te leren begrijpen. En een van de “ingangen” om kinderen werkelijk te horen en te begrijpen zijn de ouders. Dit artikel belicht hoe je leerling...
Peter de Vries
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Als ouders niet meewerken...
Het vaststellen van de ondersteuningsbehoefte van een kind
Indien de schoolleiding bij de aanmelding twijfels heeft of de school aan de ondersteuningsbehoefte kan voldoen, zal de school nader onderzoek moeten doen. In de praktijk betekent dit vaak dat nadere informatie bij ouders opgevraagd mo...
Cécile van der Goot-Koenig
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Jezelf mogen zijn tussen de anderen, dát is inclusiviteit
NVA-Expertgroep autisme & onderwijs
Sinds haar oprichting in 2020 heeft de NVA-Expertgroep Autisme & Onderwijs zich onder andere gericht op haar visie en missie als het gaat om onderwijs aan leerlingen (en studenten) met autisme. Er wordt veel gezegd en geschreven als het gaat om het falend ‘p...
Suzanne Agterberg-Rouwhorst, Geesje Duursma, Silke Polman, Saskia Sliepenbeek, Sylvia Stuurman, Jantiene Treurniet
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Het lef hebben om dingen anders te doen
Inclusief onderwijs op KindCentrum Borgele
KindCentrum Borgele in Deventer is een plek waar ieder kind terecht kan. Een reguliere basisschool, speciaal onderwijs, dagbesteding en kleuter- en naschoolse opvang zitten er onder één dak. Algemeen directeur Huub de Haan vertelt vol enthousiasme ove...
Olga Koppenhagen
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Verplaats je in de ouder en stel het kind centraal
Een kind heeft meer begeleiding nodig op school. Er moet een oplossing komen. Ouders worden op school uitgenodigd voor een gesprek over passend onderwijs. Lobke Vlaming verzucht: ‘En dan gebeurt vaak wat koste wat het kost vermeden moet worden: aan tafel gaat het al snel over alle mogelijke regel...
Hugo de Jager, Lobke Vlaming
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Checklist: In vier stappen naar het beste besluit voor het kind
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Passend Inclusiever onderwijs met co-teaching
Steeds vaker wordt er in beleids- en visiestukken gesproken over inclusiever onderwijs en verdwijnt de benaming passend onderwijs naar de achtergrond. Veel schoolorganisaties staan open voor de intentie van inclusie, maar het praktisch vertalen en realiseren van inclusief onderwijs blijkt van een...
Dian Fluijt
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Column: Stiltespiegel
We geven les. In die paar woorden zit iets wat met dienen te maken heeft. Alsof onderwijs draait om les GEVEN. We weten allemaal dat het om veel meer gaat dan dat. Dat het geven van les start met de relatie met elke leerling.
Jelte van der Kooi
17 februari 2022