Artikelen
oom 2014 / nr 5
Leiderschap: balans tussen daadkracht en kwetsbaarheid
Daadkrachtig duidelijk maken waar je naar toe wilt. Vanuit een duidelijke visie voortdurend je verhaal vertellen, aan alle relevante personen in je organisatie. Het is een belangrijke competentie voor directeuren van besturen, samenwerkingsverbanden en scholen. Maar dit daadkrachtig poneren is ni...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Checklist: Wat komt aan de orde in een aannamegesprek
Iedere school voert aannamegesprekken met ouders over de aanname van een leerling. De Wet passend onderwijs is een kaderstellende wet en het is aan het samenwerkingsverband om binnen deze kaders afspraken te maken met scholen. Hierin kan het samenwerkingsverband aangeven wat voor de betrokken sch...
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Het OPP, wat staat daar eigenlijk in?
Voor alle leerlingen die extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband krijgen, moeten scholen verplicht een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen. In zo’n OPP beschrijft de school welke doelen een leerling kan halen op de school waar hij les krijgt en hoe de school hem daarin ondersteun...
Guus Beenhakker
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
5 Vragen aan Ciska Medendorp
Ciska Medendorp is coördinator aan de Prinses Beatrixschool te Urk.
Ciska Medendorp
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
De uitvoering van de zorgplicht
Schoolbesturen hebben vanaf 1 augustus 2014 zorgplicht. Dit betekent dat een school in overleg met ouders een andere school moet vinden die een passend onderwijsaanbod kan realiseren en de betreffende leerling kan toelaten als de school waar de leerling is aangemeld dat onderwijsaanbod zelf niet ...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
"Verwijder schotten tussen SO en SBO"
Passend onderwijs biedt nieuwe kansen voor de positie van SO- en SBO-scholen. De samenwerking onderling en met het regulier onderwijs kan nu anders en beter georganiseerd worden. Op De Houtmarkt in Leiden werkt men al enkele jaren met een systeem waarin SO en SBO geïndiceerde leerlingen gemengd i...
Guus Beenhakker, Ger van der Meer
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
FAQ: Positie van ouders binnen passend onderwijs
Met de start van passend onderwijs is de extra ondersteuning in het onderwijs op een andere manier georganiseerd. Dit is ook van toepassing op de positie van ouders, wat in combinatie met de invoering van de zorgplicht af en toe zorgt voor situaties waar we niet altijd meteen een goed antwoord op...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Wanneer kan een leerling worden verwijderd?
Met de invoering van passend onderwijs veranderen de regels rond het aannemen en verwijzen van leerlingen. Als ouders en school het niet eens worden, kan dat voorgelegd worden aan een geschillencommissie. Die boog zich afgelopen zomer over de vraag of een school een leerling met het syndroom van ...
Pauline Demacker
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Van vergaderen naar georganiseerd leren
Het onderwijs heeft een intensieve overlegcultuur. Werkgroepjes, teamvergaderingen, bouwvergaderingen, bilateraaltjes, er wordt wat afgepraat. We praten over alles wat er op de school gebeurt, omdat we vinden dat iedereen op de hoogte moet zijn en iedereen betrokken moet zijn. Maar veel teamleden...
Reinoud Buijs
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
FAQ: De aanvraag van toelaatbaarheidsverklaringen
“Alleen voor zeer evidente casussen kan een TLV worden afgegeven voor de gehele schoolloopbaan primair onderwijs of voortgezet onderwijs.”
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Checklist: Oplossingsgericht vergaderen doe je zo!
Vergaderingen zijn vaak tijdverslinders en energieslurpers. Toch voelt het samenkomen en bespreken als een heel logische en goede manier om tot besluiten te komen. Als we dan toch aangeboren vergaderaars zijn, hoe doen we dat dan het best? Oplossingsgericht vergaderen in vier stappen.
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Aanname, ondersteuning en verwijzing binnen passend onderwijs
De invoering van de nieuwe Wet passend onderwijs geeft aanleiding tot wijzigingen in het handelen bij de aanname, ondersteuning en verwijzing van leerlingen. Deze veranderingen vloeien voort uit de invoering van de zorgplicht en de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de onders...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Waarom is passend onderwijs een goed idee?
Met die vraag opende ik een toelichting op passend onderwijs, zo’n zeven of acht jaar geleden. De reacties uit de zaal, gevuld met ongeveer 60 schoolleiders en IB’ers, waren niet mals. Het kwam erop neer dat passend onderwijs, in de ogen van met name de directeuren, helemaal niet zo’n goed idee was.
Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Een (hoog)begaafde in de klas
In de afgelopen vijftien jaar is er op scholen steeds meer aandacht geschonken aan (hoog)begaafdheid. Ook in passend onderwijs moeten begaafde leerlingen een plaats krijgen die aansluit bij hun onderwijsbehoeften, de nota van Dekker (juni 2014) is hiervoor een goede aanzet. De zorgstructuur voor ...
Jet Barendrecht, Guus Beenhakker
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Passend onderwijs: Hoe staan we er voor?
Marja van Bijsterveldt, de vorige minister van Onderwijs, beloofde de Tweede Kamer de vinger aan de pols te houden bij de invoering van passend onderwijs. Afgelopen maart kon de Kamer de vierde voortgangsrapportage in ontvangst nemen en in juni volgde de vijfde. Begin juli debatteerde de Kamer me...
Jack Biskop, Peter Lemmens
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
5 Vragen aan Marian van Dun
Vijf vragen aan Marian van Dun, directrice van KPO Basisschool Joseph in Roosendaal.
Marian van Dun
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Een leerkracht wil gezien worden
‘Waarnemen’ is vaak stap één van een managementmodel of een beleidscyclus. Het lijkt niet meer dan het onvermijdelijke opstapje voor het echte werk: doelen stellen, ambities formuleren en verandering brengen. Maar een directeur die goed kijkt en verbonden is met wat er nú in de school gebeurt is ...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
De school leidt, de inspectie volgt
Hoofdinspecteur Arnold Jonk over passend onderwijs en de rol van de inspectie: “Een school die haar beleid enkel laat leiden door wat ze denkt dat de inspectie wil, zal altijd achterblijven,” zegt Arnold Jonk, hoofdinspecteur primair onderwijs. Hij spoort scholen aan om eigen ambities voor passen...
Ron Benjamins, Arnold Jonk
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Afgifte toelaatbaarheidsverklaring
Als leerlingen na 1 augustus 2014 willen instromen in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs cluster 3 en 4, moeten zij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) hebben van het nieuwe samenwerkingsverband passend onderwijs. Het samenwerkingsverband is verantwoordelijk voor de afhandelin...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
SOT Bolnes: Breng ondersteuning dicht bij school en ouders
In het Schoolondersteuninsgteam (SOT), voorgezeten door een orthopedagoog, staan de vragen van de leerling, de ouders en de leerkracht centraal. Deze vorm van overleg onderscheidt zich ten opzichte van wijkteams die al langer binnen en buiten dit swv bestaan. Arno Hoogendoorn schetst de urgentie ...
Arno Hogendoorn, Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Van spullen en papieren naar mensen en manieren
Wie meer op maat wil lesgeven, moet meer toetsen, analyseren, plannen maken en evalueren. Veel leerkrachten zijn nauwelijks in staat om de klassenpraktijk en de administratie de tijd en aandacht te geven die ze verdienen. Dat lijkt een typisch probleem voor het onderwijs te zijn, maar ook in ande...
Ron Benjamins, Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Sneller actie ondernemen dankzij HIA
‘Handelingsgericht Integraal Arrangeren’ is een methode die scholen kan helpen de problematiek van een leerling beter te begrijpen en die snel en adequaat handelen mogelijk maakt. Open communicatie en een gericht plan van aanpak staan centraal. Op de Hendrik Boogaardschool in Hellevoetsluis start...
Steffie van Gils
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Groei meten voor passend onderwijs?
Er is onlangs een boekwerkje uitgekomen van twee medewerkers van het CPS dat ‘Groei meten voor passend onderwijs?’ als ondertitel draagt. Beide auteurs pleiten daarin voor de inzet van RTI (Response To Intervention). Dit is een systematiek voor onderzoek naar de leerbaarheid op het gebied van tec...
Thieu Dollevoet
21 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Vijf mythes over passend onderwijs
Op 1 augustus wordt passend onderwijs realiteit. We gaan nooit meer naar de PCL met een onderwijskundig rapport en hoeven nooit meer te bedelen om een rugzak. Wat hebben we gefoeterd op het huidige systeem. Maar wat krijgen we ervoor terug? Daar hoor je wilde verhalen over bij de koffie. De zin e...
Ron Benjamins
21 juli 2020