Artikelen
oom 2022 / nr 3
Alle leerlingen digitaal geletterd!
Begin volgend schooljaar wordt een start gemaakt met de ontwikkeling van kerndoelen voor digitale geletterdheid , zo meldde onderwijsminister Dennis Wiersma in april. Dat betekent dat dit nieuwe leergebied een verplicht onderdeel van het curriculum wordt en scholen ermee aan de slag moeten. Wat i...
Remco Pijpers, Jos Spronk
22 juni 2022
oom 2021 / nr 5
Inzetten op welbevinden!
In context van NPO Kinderen en jongeren gaan naar school om te leren én zichzelf te ontwikkelen. Dit lukt het best als ze goed in hun vel zitten, goede relaties hebben met anderen en zich veilig voelen op school. Welbevinden is bevorderend voor het leren. Maar ook andersom: het krijgen van goed o...
Chaja Deen, Anna den Haan, Marloes Kleinjan
6 december 2021
oom 2021 / nr 5
20 principes uit de psychologie
Onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen
Binnen het onderwijsveld is er geen overeenstemming over de definitie van begaafdheid, talent en creativiteit en ook niet over het meten daarvan. Toch zijn er wel een aantal principes vast te stellen, waarvan de uitwerking handvatten geeft om deze leerling...
6 december 2021
oom 2020 / nr 4
Speciaal onderwijs: een geval apart
Onderzoek naar plaats, behoefte en toekomst
Dit voorjaar verscheen nummer 60 in de reeks Evaluatie Passend Onderwijs, getiteld ‘Sectorrapport speciaal onderwijs’. Dit rapport belicht nu eens niet hoe passend onderwijs binnen de reguliere scholen vorm krijgt, maar men heeft onderzocht welke imp...
Olga Koppenhagen
18 november 2020
oom 2020 / nr 3
Wanneer blijft een leerkracht zitten?
Het onderzoek Klassewerkplek is ontstaan om een bijdrage te leveren aan het oplossen van het lerarentekort in het primair onderwijs. De focus ligt op het voorkomen van uitstroom. Want hoewel er een positieve trend zichtbaar is, is de uitstroom nog steeds te hoog. Van de leraren die in 2017 in het...
Paul Baan
29 juli 2020
oom 2020 / nr 3
Omgaan met externaliserend leerlinggedrag
In de afgelopen jaren is vanuit het regulier onderwijs herhaaldelijk gemeld dat het lesgeven er sinds de invoering van Passend Onderwijs niet gemakkelijker op is geworden. Het zijn vooral leerlingen met externaliserend gedrag die bij veel leraren voor handelingsverlegenheid zorgen. Dat is kort ge...
Jan Bijstra
29 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Ondergemiddeld is niet hetzelfde als onvoldoende
Interview met Niek Frans (RUG) over toetsen van kleuters
Kleuters ontwikkelen zich niet lineair maar in sprongen, en daarom mogen toetsen in de kleuterklas vanaf augustus 2022 niet meer. Terecht? Niek Frans (RUG) onderzocht de voorspellende waarde van de toetsen en ontdekte iets dat hem verras...
Toske Andreoli, Niek Frans
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
De kracht van autisme
Hoe autisme leidt tot neurodiversiteit en neuroharmonie
Autisme: dat heeft toch te maken met contactgestoordheid, en met onmogelijke puzzels kunnen oplossen? We kennen allemaal de voorbeelden van briljante autisten zoals Socrates, Einstein, Leonardo da Vinci, Steven Spielberg en Bill Gates. Da...
Olga Koppenhagen, Peter Vermeulen
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Zicht krijgen op wat werkt
Een onderzoek naar samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp
“Ik merk helemaal niets van het samenwerken met de jeugdhulpverlener” of, “ik merk dat ik alleen maar werk ervan heb op het moment dat de jeugdhulpverlener in de klas komt” zo reageerden een aantal leraren toen we hen in een kleine ...
Herma Korenromp, Bert Wienen
28 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Werken met het opp
Het ontwikkelingsperspectiefplan (opp) in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs heeft zijn weg naar de praktijk gevonden. Het draagt bij aan bewustwording en nodigt uit tot opbrengstgericht werken. Elders in dit blad wordt beschreven hoe een opp wordt opgesteld, welke functies het heeft e...
José van der Hoeven, Corien van der Linden, Heleen van der Stege
27 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Samen werk maken van kwaliteit voor passend onderwijs
Ook bij passend onderwijs wordt het succes bepaald door de kwaliteit die we leveren. Onze associaties met kwaliteit is zeer divers. De een denkt aan INK-modellen, PDCA-cycli, stoplichten, grafieken of afvinklijsten. De ander denkt aan reflectie, professionele dialoog, intervisie of aan een combin...
Dick Hattenberg, Astrid Ottenheym-Vliegen
23 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Enquête financiële middelen samenwerkingsverbanden
De financiële positie van samenwerkingsverbanden is regelmatig onderwerp in de politieke arena en de media. Ook de PO- en VO-raad hebben het op de agenda: geld moet in de klas terecht komen en buffers moeten beperkt zijn. Een enquête van het netwerk LPO en de Sectorraad swv vo onder de svw’s po e...
23 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Geldstromen door de school
Van OCW naar 7B
“Het onderwijs slaagt op school. Daar gebeurt het. Maar in hoeverre ligt de zeggenschap over het slagen van onderwijs ook op school?”, vraagt Marije van den Berg zich af. Zij is een van de initiatiefnemers van het onderzoek ‘Geldstromen door de school’, waarin de besteding van ...
Marije van den Berg
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
De kracht van België
In gemeenten die aan België grenzen is het een veel voorkomende trend: kinderen die aan de andere kant van de grens naar school gaan. Blijkbaar vinden veel ouders het Vlaamse onderwijs een prettiger uitvalsbasis. Bijna tweeduizend Nederlandse leerlingen steken dagelijks de landsgrens over om naar...
Maaike van de Watering
23 juli 2020
oom 2015 / nr 5
Zorgvuldig eigen onderzoek
Soms vraagt een school zich serieus af of het team passend onderwijs kan bieden aan een leerling. In dat geval moet eerst worden vastgesteld welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Daarna dient de school te onderzoeken of zij de extra ondersteuning zelf kan bieden, in de vorm van doeltreffen...
Pauline Demacker
22 juli 2020