Artikelen
oom 2020 / nr 4
Hobbelige weg naar inclusiever onderwijs
Evaluatie Passend Onderwijs
Op 1 augustus 2014 is passend onderwijs bij wet ingevoerd. Bij de start van de wet is meteen afgesproken om in de periode 2015-2020 de wet goed te evalueren. Die opdracht is weggelegd bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). In dit artikel willen wij ...
Jack Biskop, Hilbert de Vries
18 november 2020
oom 2020 / nr 4
Verevening versterkt kansenongelijkheid
Overheidsbeleid stuurt lang niet altijd in een consequente richting; maar werkt soms zelfs tegen elkaar in. Zo is kansengelijkheid een van speerpunten van het Nederlandse onderwijsbeleid. Ook benoemt OCW het tegengaan van segregatie en overbelaste scholen als actiepunten. Gek genoeg zorgt de ‘ver...
Jos Gerards, Hilbert de Vries
18 november 2020
oom 2020 / nr 2
Professional in de spiegel: omgaan met eigen reacties bij leerlingen
De onderwijsinspectie constateert dat de kansenongelijkheid toeneemt. Dat is reden voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden om met dit onderwerp aan de slag te gaan. In de regio Noord-Kennemerland leidde dit tot de pilot ‘Professional in de spiegel’. Het doel is om het reflectievermogen van ...
Guus Beenhakker
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
'Keuzevrijheid leidt tot te grote verschillen'
Nicole Teeuwen over de weerbarstige praktijk van passend onderwijs
Komend voorjaar staat de officiële evaluatie van passend onderwijs op de politieke agenda. In de Tweede Kamer zal dan gedebatteerd worden over de vraag of het gelukt is om na de invoering van de Wet passend onderwijs in 2015, a...
Olga Koppenhagen, Nicole Teeuwen
28 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Netwerk LPO: Toezicht
Of je nu spullen maakt, diensten verleent of op wat voor manier ook actief bent in de samenleving: als professional is het goed om af en toe een kritische blik van een ander toe te laten op wat je doet. In onderwijsland hebben we dat gesplitst in intern en extern toezicht. Van binnenuit kijkt ee...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Checklist: Speerpunten voor Evaluatie Passend Onderwijs
In de eerste helft van 2020 worden de uitkomsten bekend van de landelijke evaluatie van Passend onderwijs die de NRO in opdracht van het ministerie van OCW laat uitvoeren door een consortium van onderwijsinstituten. De VO-raad en de PO-Raad werken samen aan een inbreng in deze evaluatie en hebben...
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
De positie van ouders in passend onderwijs
Met een combinatie van maatregelen beoogt de Wet Passend Onderwijs het voor ouders met een kind met een extra ondersteuningsbehoefte, eenvoudiger te maken om adequate ondersteuning te krijgen. Wat is er ruim vier jaar na het in werking treden van de Wet passend onderwijs bekend over de gevolgen v...
Pauline van Eck, Rianne Exalto
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Tevreden over de kwaliteit van passend onderwijs?
Er is veel ontevredenheid bij leerkrachten over passend onderwijs. Dat resoneert in het veld, in de media en werd onlangs wederom bevestigd door een enquête van de Algemene Onderwijsbond (AOB) onder haar leden. De ontevredenheid is zo groot dat passend onderwijs kwalitatief mislukt lijkt te zijn....
Jos Gerards, Peter de Vries
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Tweede Kamer: passend onderwijs heeft verbetering nodig
Op 26 juni jl. voerde de Vaste Kamercommissie OCW het jaarlijkse debat over de voortgang van passend onderwijs met minister Slob. Basis van het debat was de gedegen 13de voortgangsrapportage passend onderwijs, maar de aandacht ging vooral uit naar de kritiek die geuit wordt in de enquête van de v...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Werken met het opp
Het ontwikkelingsperspectiefplan (opp) in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs heeft zijn weg naar de praktijk gevonden. Het draagt bij aan bewustwording en nodigt uit tot opbrengstgericht werken. Elders in dit blad wordt beschreven hoe een opp wordt opgesteld, welke functies het heeft e...
José van der Hoeven, Corien van der Linden, Heleen van der Stege
27 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Van sbo naar regulier, een passende context?
Goed onderwijs is onderwijs dat past bij het kind, ook wanneer dit betekent dat er extra ondersteuning nodig is. In het hele land zijn samenwerkingsverbanden, besturen, scholen en leraren hard aan het werk om passend onderwijs te realiseren en voor elk kind een passende plek te vinden.
Bianca van den Berg, Bas Wesseldijk
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Passend onderwijs geslaagd?
Wanneer passend onderwijs al dan niet geslaagd is, is niet eenduidig te stellen. Is dat als er (bijna) geen thuiszitters meer zijn? Is dat als er (veel) minder toelaatbaarheidsverklaringen (tlv’s) worden afgegeven? Is dat als het aantal geschillen over passend onderwijs (navenant) is afgenomen? V...
Anne Dekkers
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Evaluatie passend onderwijs
Wanneer zijn we geslaagd?
Centraal in dit nummer staat de vraag wanneer passend onderwijs geslaagd is. De redactie wilde graag ook een heleboel mensen ‘in het veld’ peilen. Dat is gebeurd via een vraagstelling aan enkele duizenden personen in het werkveld. Graag beschrijven we enkele bevinding...
23 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Onderzoek: Instroom bij het speciaal basisonderwijs
In het kader van de Landelijke Evaluatie Passend Onderwijs is onderzoek gedaan naar de instroom en de problemen van leerlingen in het sbo. De aanleiding was dat er geruchten gaan dat leerlingen er steeds later instromen en dat de problematiek almaar toe zou nemen. Het onderzoek is uitgewerkt door...
28 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Meer aandacht voor de onderwijspraktijk
Nieuw onderzoekskader samenwerkingsverbanden:
Vanaf dit schooljaar houdt de inspectie toezicht op samenwerkingsverbanden volgens een nieuw onderzoekskader. Na een paar pilotjaren is het systeem werkbaar genoeg. In de nieuwe werkwijze wordt een relatie gelegd tussen het toezicht op schoolbestur...
Jos Gerards, Bas Wesseldijk, Floor Wijnands
23 juli 2020
oom 2017 / nr 3
Uitwisseling leidt tot inspiratie
In Europees verband delen schoolleiders kennis, gedachten en ideeën binnen ESHA, de European School Heads Association. Wat levert dat op? PO Magazine vroeg het Ton Duif, voormalig ESHApresident en nog altijd actief binnen deze organisatie.
Femke van den Berg, Ton Duif
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Drie manieren om van passend onderwijs een succes te maken
Het is nu tweeënhalf jaar geleden dat passend onderwijs werd ingevoerd. Sindsdien is in veel regio’s de ondersteuning aan leerlingen voelbaar veranderd. De meeste scholen hebben handelingsgericht werken ingevoerd en begeleiders vanuit het samenwerkingsverband komen meedenken over oplossingen als ...
Ron Benjamins
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Checklist: Gebeurt wat bedoeld is?
Het consortium van Evaluatie Passend Onderwijs (www.evaluatiepassendonderwijs.nl) heeft in februari deel 2 uitgegeven van de ‘Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs’. In dit deel staan eerste ervaringen met de stelselverandering centraal. De vraag ‘gebeurt er nu eigenlijk wat bedoeld is’ wor...
23 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Leergesprekken: waarom, hoe en wat
Er wordt de hele dag tegen leerlingen gepraat, maar wordt er ook voldoende met hen gesproken? Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 80 procent van de interactie tussen leerkracht en leerling over de leerstof gaat. Er blijft dan nog 20 procent over voor gesprekken die gaan over de mening en beleving ...
Martine Creemers
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Checklist: Evaluatie van de ondersteuning
Het is een goede gewoonte als de directeur en de intern begeleider tegen het einde van het jaar samen evalueren hoe het staat met de ondersteuning op school. Wat gaat zo goed dat we het zeker zo moeten houden? En wat kan volgend schooljaar zeker anders en beter? Zeven onderwerpen die je niet mag ...
Ron Benjamins
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
Passend onderwijs vraagt om verbindend leiderschap
Aan het begin van dit schooljaar verschenen veel onderzoeksrapporten over passend onderwijs. Het algemene beeld was dat afspraken en procedures op papier aardig geregeld zijn, maar dat het in de praktijk nog vaak mis gaat. De samenwerking tussen mensen en organisaties laat te wensen over. Scholen...
Ron Benjamins
22 juli 2020
oom 2015 / nr 4
1 jaar passend onderwijs: de stand van zaken
De afgelopen weken werden veel onderzoeken gepubliceerd, waarin de balans wordt opgemaakt na een schooljaar lang werken met passend onderwijs. Het lijkt erop dat de basale afspraken over de ondersteuning aan leerlingen in bijna alle regio’s wel geregeld is. Maar juist als het ingewikkeld wordt of...
Ron Benjamins
22 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Passend onderwijs: Hoe staan we er voor?
Marja van Bijsterveldt, de vorige minister van Onderwijs, beloofde de Tweede Kamer de vinger aan de pols te houden bij de invoering van passend onderwijs. Afgelopen maart kon de Kamer de vierde voortgangsrapportage in ontvangst nemen en in juni volgde de vijfde. Begin juli debatteerde de Kamer me...
Jack Biskop, Peter Lemmens
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Het aftellen is begonnen
De invoering van passend onderwijs heeft de afgelopen weken veel aandacht gekregen van de politiek en landelijke organisaties. Over een half jaar gaat de nieuwe wet- en regelgeving in. Uit voortgangsrapportages blijkt dat nog lang niet alles geregeld is. De boodschap aan samenwerkingsverbanden is...
Ron Benjamins
21 juli 2020