Artikelen
oom 2023 / nr 1
Bekostiging leerwegondersteuning en praktijkonderwijs
Eindelijk is er zicht op een nieuwe bekostigingssystematiek van praktijkonderwijs en leerwegondersteuning in het vmbo. Sinds 2016 is deze bekostiging gekoppeld aan de samenwerkingsverbanden voor passend voortgezet onderwijs. De gehanteerde systematiek is al die jaren gebaseerd geweest op de situa...
Jos Gerards
7 februari 2023
oom 2021 / nr 4
Wat mag het kosten?
Nieuwe bekostigingssystematiek voor funderend onderwijs
De bekostiging van scholen wordt bepaald door een complexe berekening met veel factoren. Sommige van die factoren zijn logisch en volgen de kostenstructuur van de school, andere zijn ad hoc ontstaan of het gevolg van situaties die inmidde...
Jos Gerards, Theo van Rijzewijk
14 oktober 2021
oom 2020 / nr 4
Verevening versterkt kansenongelijkheid
Overheidsbeleid stuurt lang niet altijd in een consequente richting; maar werkt soms zelfs tegen elkaar in. Zo is kansengelijkheid een van speerpunten van het Nederlandse onderwijsbeleid. Ook benoemt OCW het tegengaan van segregatie en overbelaste scholen als actiepunten. Gek genoeg zorgt de ‘ver...
Jos Gerards, Hilbert de Vries
18 november 2020
oom 2020 / nr 2
Bekostiging van residentiële leerlingen
Een aantal leerlingen verblijft in een residentiële instelling. Dit betreft een gesloten of een open instelling. Het merendeel van deze leerlingen volgt onderwijs bij het (v)so. Voor de gesloten en de open setting verschilt de verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband (financieel en voor ...
Anne Dekkers
28 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Bereiken we met onze ondersteuningsmiddelen het maximale?
Kunt u samen met uw samenwerkingsverband die vraag beantwoorden?
In de bestuursvergadering van een samenwerkingsverband ligt een mooi rapport op tafel. Het document geeft informatie over de periode 2014-2018: hoeveel geld ging er naar de basisondersteuning en wat kwam ervan terecht? Welke onde...
Rick de Wit
23 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Enquête financiële middelen samenwerkingsverbanden
De financiële positie van samenwerkingsverbanden is regelmatig onderwerp in de politieke arena en de media. Ook de PO- en VO-raad hebben het op de agenda: geld moet in de klas terecht komen en buffers moeten beperkt zijn. Een enquête van het netwerk LPO en de Sectorraad swv vo onder de svw’s po e...
23 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Bekostiging onderwijs 'lumpsum'
De overheid regelt de rijksbekostiging en financiering van onderwijs. Alle schoolbesturen krijgen een bedrag voor basisbekostiging dat is gebaseerd op het aantal leerlingen dat hun scholen op 1 oktober van het voorgaande jaar telden. Dat noemen we de ‘lumpsum’. De lumpsum bestaat uit een budget v...
Anne Dekkers
23 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Geldstromen door de school
Van OCW naar 7B
“Het onderwijs slaagt op school. Daar gebeurt het. Maar in hoeverre ligt de zeggenschap over het slagen van onderwijs ook op school?”, vraagt Marije van den Berg zich af. Zij is een van de initiatiefnemers van het onderzoek ‘Geldstromen door de school’, waarin de besteding van ...
Marije van den Berg
23 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Checklist: Aanbevelingen 'Geldstromen door de school'
Geldstromen door de school is met een paar aanbevelingen gekomen om een betere en innovatieve koers te varen.
23 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Staken: voor de goede zaak of wordt ons iets aangepraat
Op 15 maart jl. was de nationale onderwijsstaking. Er moet volgens de Algemene Onderwijsbond tien procent bij op de onderwijsbegroting, dat is een slordige vier miljard euro per jaar. Waarvan drie miljard voor het po en vo en een miljard voor het hoger onderwijs. Dit geld moet vooral gaan naar be...
Hilbert de Vries
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Hoogbegaafdheid, de regelgeving
Nederland is volgens de OESO, in ‘Education at a glance’, een kei in het aanbieden van onderwijsvoorzieningen aan leerlingen met allerhande beperkingen, stoornissen of achterstanden. Voor de leerlingen die gemakkelijker door de lesstof heengaan of beschikken over een meer dan gemiddelde begaafdhe...
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Zorg-onderwijs-matrix brengt zorgverantwoordelijkheid in kaart
Gemeenten hebben de wettelijke plicht om er zorg voor te dragen dat de jeugdhulp op een laagdrempelige manier aansluit bij het onderwijs. Dat gebeurt vaak via het ondersteuningsteam van een school. De jeugdhulp kent twee categorieën, de vrij toegankelijke zorg en de zorg waarop beschikt moet word...
David Jacobse
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Passend onderwijs 2017: beelden van een tussenbalans
“Als passend onderwijs ter sprake komt, doemt bij mij soms een beeld op van een krakkemikkige auto, met een lekke linker voorband en een lekke rechter achterband, met beslagen ruiten, zonder routeplanner en rijdend in het donker. Op goed geluk wordt het gaspedaal af en toe ingedrukt en wordt er a...
Jack Biskop
23 juli 2020
oom 2014 / nr 3
Meer samenwerking tussen speciaal en regulier onderwijs
Reguliere scholen en scholen voor cluster 3 en 4 zullen door passend onderwijs meer en beter moeten samenwerken. In de toekomst worden minder leerlingen verwezen naar het so en wordt meer ondersteuning geboden op gewone scholen. Speciaal en regulier onderwijs moeten daarom een ‘wij-gevoel’ ontwik...
Guus Beenhakker, Kees Kuijs
21 juli 2020
oom 2013 / nr 3
Financiën binnen passend onderwijs
Een kwestie van begrijpen en maken van verantwoorde keuzes binnen wettelijke kaders
Vaak hoor je dat passend onderwijs een bezuinigingsmaatregel is en dat we naar verwachting in de toekomst nog meer leerlingen die extra onderwijsondersteuning nodig hebben met minder middelen in de reguliere b...
Jacques van den Born
16 juli 2020
oom 2013 / nr 3
Het gaat niet om het geld
‘Eigenlijk wil ik het helemaal niet over geld hebben,’ zegt Rich van den Berg, directeur van het samenwerkingsverband in de regio Leiden. ‘Het gaat niet om het geld, het gaat om een andere manier van kijken naar wat kinderen nodig hebben om passend onderwijs te krijgen.’ Haar samenwerkingsverband...
Luuk van Aalst, Ron Benjamins, Rich van den Berg
16 juli 2020
oom 2013 / nr 3
Checklist: 5 vragen over het geld waar het SWV een antwoord op heeft
Volgend schooljaar krijgt het samenwerkingsverband een budget waarmee extra ondersteuning betaald kan worden voor leerlingen die dat nodig hebben. Hoe wordt dat geld straks ingezet en hoe kan uw school daarvan gebruik maken? Aan de hand van deze vijf vragen krijgt u snel een beeld van hoe uw same...
Ron Benjamins
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Wet- en regelgeving passend onderwijs
De Wet passend onderwijs geeft kaders en hoofdlijnen aan. De komende tijd worden nog nadere afspraken gemaakt door bijvoorbeeld de Tweede Kamer, het ministerie, de PO-Raad en de vakbonden. Met deze rubriek blijft u daarvan op de hoogte.
16 juli 2020