Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementDownloads
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Downloads
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Ondersteuning in het Onderwijs Magazine
  2. Artikelen

Artikelen

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2024
OOM 2024--3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
oom 2023 / nr 2
Auditieve beperking en onderwijs

Als een leerling een hoortoestel heeft, of een cochleair implantaat (CI), bepaalt dat mede de vraag naar ondersteuning. Elke leerling moet immers volwaardig deel kunnen nemen aan onderwijs! Het rapport ‘Recht op onderwijs voor dove en slechthorende leerlingen’ in opdracht van het (Nederlandse) Co...

Tinie van Aalsum
11 april 2023
oom 2022 / nr 4
Passend Onderwijs avant la lettre
Toen ik in de eerste klas van de lagere school zat, tegenwoordig groep 3, lag ik meer in het ziekenhuis dan dat ik op school was. Als vierjarige werd een aangeboren hartafwijking geconstateerd die echt verholpen moest gaan worden. Mijn geluk was dat ik bij juffrouw Engel in de klas zat. Op basis ...
Klaas Koelewijn
29 september 2022
oom 2022 / nr 1
Passend Inclusiever onderwijs met co-teaching

Steeds vaker wordt er in beleids- en visiestukken gesproken over inclusiever onderwijs en verdwijnt de benaming passend onderwijs naar de achtergrond. Veel schoolorganisaties staan open voor de intentie van inclusie, maar het praktisch vertalen en realiseren van inclusief onderwijs blijkt van een...

Dian Fluijt
17 februari 2022
oom 2021 / nr 3
Pabo's en passend onderwijs
Krijgen leerkrachten genoeg bagage mee? Dit voorjaar voerde het Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg (NCOJ) een onderzoek uit naar de manier waarop en de mate waarin lerarenopleidingen basisonderwijs (hierna: pabo’s) aandacht besteden aan het onderwijs aan leerlingen met extra ondersteunin...
21 juni 2021
oom 2020 / nr 5
Is passend onderwijs mogelijk voor iedereen?
Problemen voor leerlingen met combinatie ondersteunings- en zorgbehoeften Passend onderwijs is complex en voldoet niet altijd aan de verwachtingen. Het eindrapport van de Evaluatie Passend Onderwijs1 meldt dat er voor leerlingen met een combinatie aan ondersteuningsen zorgbehoeften vaak geen g...
Sandra Geerdink
25 november 2020
oom 2020 / nr 3
Een revolutie ontketend?
Passend onderwijs thuis In de dagen en weken na 16 maart heeft het onderwijs laten zien hoe wendbaar het is. In plaats van overwegend traditioneel les in een klaslokaal, kregen tienduizenden leerlingen van de ene op de andere dag les op afstand. Plotseling belandde het onderwijs in een enorme ...
Guus Beenhakker
29 juli 2020
oom 2020 / nr 3
Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30 06
Samenwerkingsverband in the picture Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30 06 ligt in Noordoost-Brabant en bestrijkt de gemeenten Oss, Uden, Meierijstad (behalve Schijndel), Bernheze en Landerd. Het verbindt daar 14 schoolbesturen met in totaal 95 basisscholen. Drie daarvan zijn scholen voo...
Joris Elbers
29 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Onderwijs aan (langdurig) zieke leerlingen van grote waarde
Als een kind ziek thuis komt te zitten of regelmatig of langdurig in het ziekenhuis verblijft, is een goed onderwijsaanbod van groot belang. Hoe moeilijk een dergelijke situatie soms ook is en hoewel er niet altijd direct aan onderwijs wordt gedacht, is het juist van groot belang dat het onderwij...
Maya Carbin, Albert Kamphuis
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Laten we de weg naar 'normaal' terugvinden
Toen één van mijn dochters problemen kreeg op school, kwam ik in mijn eigen werk terecht. Als manager bij een gemeente had ik de Jeugdwet helpen invoeren. Ik kende de beleidskaders van buiten en wist precies hoe de relatie met passend onderwijs in elkaar zat. Mijn kennismaking met de praktijk erv...
Remko Iedema
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
'Keuzevrijheid leidt tot te grote verschillen'
Nicole Teeuwen over de weerbarstige praktijk van passend onderwijs Komend voorjaar staat de officiële evaluatie van passend onderwijs op de politieke agenda. In de Tweede Kamer zal dan gedebatteerd worden over de vraag of het gelukt is om na de invoering van de Wet passend onderwijs in 2015, a...
Olga Koppenhagen, Nicole Teeuwen
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Zeg nooit... nooit!
Passend onderwijs samen met s(b)o Een inclusieve samenleving was al de droom van Martin Luther King, in 1964 beloond met de Nobelprijs voor de Vrede. In 1968 werd King om deze zelfde droom doodgeschoten. Dankzij hem en zijn beweging werd in de VS het openbare leven toegankelijk voor iedereen. ...
Gonnie Boerma-Sijbrandij
28 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Vorm de balans!
Een doorlopende speel-, leer- en ontwikkelingslijn voor alle kinderen Robert-Jan Koevoets vormt samen met Jos Krebbekx het tweekoppige College van Bestuur van de Borgesiusstichting en van de Stichting Spelen=Leren. Zij zijn hard bezig om samen met de bij de stichting aangesloten scholen en peu...
Robert-Jan Koevoets, Olga Koppenhagen
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
De positie van ouders in passend onderwijs

Met een combinatie van maatregelen beoogt de Wet Passend Onderwijs het voor ouders met een kind met een extra ondersteuningsbehoefte, eenvoudiger te maken om adequate ondersteuning te krijgen. Wat is er ruim vier jaar na het in werking treden van de Wet passend onderwijs bekend over de gevolgen v...

Pauline van Eck, Rianne Exalto
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Tevreden over de kwaliteit van passend onderwijs?
Er is veel ontevredenheid bij leerkrachten over passend onderwijs. Dat resoneert in het veld, in de media en werd onlangs wederom bevestigd door een enquête van de Algemene Onderwijsbond (AOB) onder haar leden. De ontevredenheid is zo groot dat passend onderwijs kwalitatief mislukt lijkt te zijn....
Jos Gerards, Peter de Vries
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Tweede Kamer: passend onderwijs heeft verbetering nodig
Op 26 juni jl. voerde de Vaste Kamercommissie OCW het jaarlijkse debat over de voortgang van passend onderwijs met minister Slob. Basis van het debat was de gedegen 13de voortgangsrapportage passend onderwijs, maar de aandacht ging vooral uit naar de kritiek die geuit wordt in de enquête van de v...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Netwerk LPO: Passend Inclusief Goed onderwijs
Afgelopen zomer had EenVandaag een gesprek met de kersverse minister van Gehandicaptenzaken, Rick Brink. Natuurlijk wilde Rick graag vertellen over zijn ambities om in zijn nieuwe functie allerlei zaken aan te pakken om de toegankelijkheid van de samenleving te bevorderen en mensen met een beperk...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2019 / nr 3
Auris Dr. M. Polanoschool Rotterdam
PO Magazine met minister Slob op bezoek bij: Om zelf te zien hoe passend onderwijs in de praktijk uitpakt, brengt minister Arie Slob (basis- en voortgezet onderwijs en media) met enige regelmaat bezoeken aan verschillende scholen in het land. Daar gaat hij in gesprek met leraren, ouders, leerl...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2019 / nr 3
De 'Samen naar School klas' geeft invulling aan leerrecht
Er zijn kinderen die als gevolg van hun beperking niet in staat zijn deel te nemen aan onderwijs. Dat wil niet zeggen dat deze kinderen niet leerbaar zijn. Basisschool De Vink, de Merel Foundation en samenwerkingsverband PPO Leiden zijn in 2017 een intensieve zorg- en onderwijssamenwerking aangeg...
Walter van de Calseyde
23 juli 2020
oom 2019 / nr 3
Hoogbegaafdheid en passend onderwijs
Hoogbegaafdheid en slimheid is een zegen. Want welke ouder wenst zijn kinderen dat niet toe: veel talent. Kinderen mogen van geluk spreken als ze (cognitief) een sterk potentieel hebben; hoe kun je dat nu problematiseren? Problematiek rondom meer- en hoogbegaafdheid wordt vaak geframed als een lu...
Jos Gerards, Tijl Koenderink
23 juli 2020
oom 2019 / nr 3
Welk type hoogbegaafde leerlingen zijn er?
Aanvullend op het artikel over hoogbegaafdheid zetten we de verschillende soorten uiteen. Hoogbegaafdheid kan op verschillende manieren tot uiting komen. Hoogbegaafde leerlingen worden door allerlei factoren (transactie van emotionele, sociale, cognitieve en fysieke factoren) beïnvloed.
23 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Thuiszitten, een moreel dilemma
Samen met de kamerbrief over ‘de stand van zaken thuiszitters’ verscheen het rapport ‘De kracht om door te zetten, hoe kunnen we de impasse rondom thuiszitten doorbreken?’. Uit beide rapportages komt een gemengd beeld naar voren. Er zijn positieve ontwikkelingen – steeds meer verzuimsituaties wor...
Astrid Ottenheym-Vliegen
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Van sbo naar regulier, een passende context?
Goed onderwijs is onderwijs dat past bij het kind, ook wanneer dit betekent dat er extra ondersteuning nodig is. In het hele land zijn samenwerkingsverbanden, besturen, scholen en leraren hard aan het werk om passend onderwijs te realiseren en voor elk kind een passende plek te vinden.
Bianca van den Berg, Bas Wesseldijk
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
"Het gaat om het creëren van de juiste plaats, dat betekent anders organiseren"
Bart van Kessel is duidelijk. Iedereen doet mee en dan is passend onderwijs geslaagd. Dat betekent voor de leerling een stap van thuiszitten naar anders leren. Voor de school betekent dit: anders organiseren. Er moet iets gebeuren waardoor het op school allemaal wél past.
Jos Gerards, Bart van Kessel
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Passend onderwijs geslaagd?
Wanneer passend onderwijs al dan niet geslaagd is, is niet eenduidig te stellen. Is dat als er (bijna) geen thuiszitters meer zijn? Is dat als er (veel) minder toelaatbaarheidsverklaringen (tlv’s) worden afgegeven? Is dat als het aantal geschillen over passend onderwijs (navenant) is afgenomen? V...
Anne Dekkers
23 juli 2020
1234
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo