Leidinggeven aan leraren
Leraren die hun vak verstaan geven vorm aan passend onderwijs. Om dat te bereiken is een vernieuwde rol van de schoolleiding nodig. Dit is één van de verrassende stellingen die John Hattie formuleert in zijn boek “Visible Learning for Teachers”. Het gaat om een verschuiving van “onderwijskundige leiding” (met te veel nadruk op het onderwijs) naar “leiders voor leren” die het accent leggen op het leren van kinderen en volwassenen. Daarbij is de primaire focus niet “wat wordt onderwezen?” en “hoe wordt het onderwezen?”. Leiders voor leren gaan uit van vragen als “hebben de leerlingen essentiële kennis en vaardigheden verworven?”, “hoe weten we dat?” en “hoe kunnen we die gegevens gebruiken om het onderwijs te verbeteren?”. Het is een subtiel verschil, maar wel een verschil dat leidt naar een interessante blikwisseling. Het eind van het proces en de resultaten zijn niet alleen belangrijk, maar ook het leerproces dat leidt tot resultaten. Dit geldt voor zowel het leerproces van leerlingen als van leraren.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
OOM 2014 / nr 1
Rubriek
BeschouwingMeer in deze editie
Interview
Professionaliseren van leraren: informeel, autonoom en praktijkgericht
Nico Eigenhuis, Maarten de Laat
Interview
Verwijsindex voorkomt dat er langs elkaar heen wordt gewerkt
Steffie van Gils, Anouk Gommers
De 'inhoud' kan prima de 'vorm' volgen - het model 'Zeeuws-Vlaanderen'
Michiel Minderhoud
Wat doen we met Tim?
Jacques van den Born
Link kopiëren