Dagboek Onderwijssmokkelaars
Geheime inleiding
Er is een geheim dagboek gevonden. Niemand weet waar. Ik kreeg het toegestuurd met de vraag het uit te geven. Omdat het volgens de vinder een unieke blik geeft in onderwijs. Alsof je in iemands hoofd en hart mag meekijken. Het gaat over dingen die je meer denkt dan hardop zegt. Het is ongenuanceerd, eenzijdig soms. En toch lijken het verhalen van meerdere personen te zijn. Afgeluisterd en opgetekend ergens ooit? Het zijn geen complete verhalen. Meer flarden die je aan het denken zetten. Of die je misschien zelf ook wel eens denkt of dacht. Het bevat uitgescheurde artikelen, plaatjes, teksten. Allemaal met kernwoorden als mooi, moed, dapper, durf, verlangen, doen, aanpakken, orde houden, grip willen, creatief zijn, omdenken, fantaseren, bedenken, verzinnen, belachelijk maken, vervloeken, huilen, lachen, twijfelen, inspireren of dromen. Het is een soort van kunst. Onderwijskunst. De fragmenten uit het dagboek zijn echt opgetekende verhalen, gedachtes, verlangens, twijfels, fantasie en werkelijkheid.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
Meer in deze editie
Passend onderwijs: Fase Drie
Jos Gerards
Ouders en passend onderwijs
Luuk van Aalst, Peter de Vries
Het onderwijs moet af van de gestandaardiseerde productielijn en onvoldoendes
Henk van der Pas, Luc Stevens
Checklist
Checklist: Speciale Experimenteerruimte
Link kopiƫren