Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementDownloads
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Downloads
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Ondersteuning in het Onderwijs Magazine
  2. Artikelen

Artikelen

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2024
OOM 2024--3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
oom 2024 / nr 2
Nieuwe handreiking OPP

Sinds de invoering van passend onderwijs stellen scholen een ontwikkelingsperspectief (OPP) op voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit geldt voor leerlingen in het (v)so, po, sbo en het reguliere bo en vo. Reguliere bo- en vo-scholen hoeven geen OPP op te stellen als de onderste...

Anne Dekkers
16 april 2024
oom 2024 / nr 2
Klas op Wielen Alkmaar

De Klas op Wielen Alkmaar biedt zorg volgens de ideeën van Samen naar School. In deze Samen naar School-klas wordt zorg geboden aan kinderen met een (ernstige meervoudige) beperking bij een reguliere school. Dit gebeurt vanuit de overtuiging dat alle kinderen kunnen leren en dat kinderen met en z...

Olga Koppenhagen
8 april 2024
oom 2024 / nr 1
Nieuwe handreiking OPP

Sinds de invoering van de wet passend onderwijs is ervaring opgedaan met het Ontwikkelingsperspectief (OPP), zowel in het regulier als gespecialiseerd onderwijs. Van deze ervaringen valt veel te leren. Met behulp van inzichten uit de praktijk heeft het Steunpunt passend onderwijs een nieuwe handr...

6 februari 2024
oom 2022 / nr 4
Uitspraken Onderwijsgeschillen
Bij Onderwijsgeschillen zijn de afgelopen tijd weer de nodige zaken behandeld die interessant zijn voor het passend onderwijs. Enkele gegrond verklaarde uitspraken over uiteenlopende onderwerpen worden nader uitgelicht.
Anne Dekkers
29 september 2022
oom 2019 / nr 4
OPP, hoe zit dat ook alweer?
Zes jaar geleden is het voormalige handelingsplan vervangen door het ontwikkelingsperspectiefplan (opp). Zoals de naam al doet vermoeden, wordt in dit plan het ontwikkelingsperspectief van een leerling vastgelegd. Maar er bestaan tussen scholen nog grote verschillen in hoe met het ontwikkelingspe...
Guus Beenhakker, Albert Kamphuis
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Werken met het opp

Het ontwikkelingsperspectiefplan (opp) in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs heeft zijn weg naar de praktijk gevonden. Het draagt bij aan bewustwording en nodigt uit tot opbrengstgericht werken. Elders in dit blad wordt beschreven hoe een opp wordt opgesteld, welke functies het heeft e...

José van der Hoeven, Corien van der Linden, Heleen van der Stege
27 juli 2020
oom 2019 / nr 1
'Leve onze leraren'
“Onze leraren zijn geweldig. En bovenal deskundig”, vindt Emiel van Doorn. Maar ze hebben gaandeweg steeds meer op hun schouders gekregen volgens de expert in mediërend leren. Wat Van Doorn tegen de borst stuit is het gebruik van eindeloos vaste protocollen, instructiemodellen en toetsen. “Dat ma...
Guus Beenhakker, Emiel van Doorn
23 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Geschillen ontwikkelingsperspectief
Sinds het nieuwe kalenderjaar heeft de Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) een aantal uitspraken gedaan over het ontwikkelingsperspectief. De meest interessante wordt in dit artikel toegelicht.
Anne Dekkers
27 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Nieuwe wetgeving 'Ontwikkelingsperspectief Plan' per augustus 2017
De wetgeving rondom het ontwikkelingsperspectief is veranderd. In de nieuwe wet wordt geregeld dat met de ouders overeenstemming moet zijn over het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. Wat betekent dit en wat is er nog meer veranderd?
Jos Gerards
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Checklist: Handelingsadviezen voor bao- en s(b)o-scholen
De wetgeving rondom het ontwikkelingsperspectief (opp) is aangepast en is per 1 augustus in werking getreden. Er is een handelingsdeel toegevoegd. Scholen moeten bij het opstellen van een opp overeenstemming bereiken met ouders en dat blijkt in de praktijk niet altijd even gemakkelijk.
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Vaststellen opp terwijl ouders niet instemmen kan, maar...
Voordat een ontwikkelingsperspectief (opp) wordt vastgesteld moet de school daarover met de ouders op overeenstemming gericht overleg (oogo) voeren. De school kan niet volstaan met het in een bijlage opnemen van de reactie van ouders op het opp en het vervolgens eenzijdig vaststellen van dit pla...
Pauline Demacker
23 juli 2020
oom 2016 / nr 2
Geschillencommissie Passend Onderwijs
In de uitspraak die deze keer aan de orde komt oordeelde de commissie dat de beslissing een leerling te verwijderen voorbarig was. Een van de redenen die misschien wel de doorslag gaf bij dit oordeel bleek een heel bijzondere.
Pauline Demacker
22 juli 2020
oom 2015 / nr 5
De toelaatbaarheidsverklaring: gift of last?
Als een leerling naar het speciaal (basis-)onderwijs gaat, is daarvoor een toelaatbaarheidsverklaring nodig van het samenwerkingsverband. Ouders die het niet eens zijn met een beslissing over de toelaatbaarheid van hun kind kunnen bij het samenwerkingsverband bezwaar maken. Die bezwaren worden vo...
Stephan Schellens
22 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Het OPP, wat staat daar eigenlijk in?
Voor alle leerlingen die extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband krijgen, moeten scholen verplicht een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen. In zo’n OPP beschrijft de school welke doelen een leerling kan halen op de school waar hij les krijgt en hoe de school hem daarin ondersteun...
Guus Beenhakker
21 juli 2020
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo