Artikelen
oom 2023 / nr 3
DSM-5: handig handboek of normerende dwangbuis?
De DSM-5 wordt door psychiaters en therapeuten gebruikt als een handboek voor psychiatrische diagnostiek en als een routekaart die juiste of bijpassende behandeling voorschrijft. De DSM-5 wordt echter ook gebruikt door huisartsen om te signaleren, en sinds 2017 door zorgverzekeraars om te bepalen...
Jos Gerards
27 juni 2023
oom 2020 / nr 2
De kracht van autisme
Hoe autisme leidt tot neurodiversiteit en neuroharmonie
Autisme: dat heeft toch te maken met contactgestoordheid, en met onmogelijke puzzels kunnen oplossen? We kennen allemaal de voorbeelden van briljante autisten zoals Socrates, Einstein, Leonardo da Vinci, Steven Spielberg en Bill Gates. Da...
Olga Koppenhagen, Peter Vermeulen
28 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Wat is er mis met een stoornis?
Stel, je leidt een onderzoeksgroep die zich vastbijt in de vraag waarom we de neiging hebben om overal maar een label op te plakken en steeds meer menselijk gedrag als stoornis te willen beoordelen. Dan ontdek je op een dag dat jij en je naasten zelf aan de criteria voor verschillende stoornissen...
Laura Batstra
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Zin en onzin van labels
De meeste kinderen hebben het niet. Jij hebt het wel en een aantal andere kinderen ook: een label. Omdat je druk bent, omdat de letters zich voor je verstoppen op papier of omdat je graag in je eigen wereld verkeert. Is het een erkenning voor je eigenaardigheid of een etiket dat belemmert? Jos Ge...
Jos Gerards, Henk van der Pas
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Checklist: 'Ontkennende' ouders
Tien concrete tips en opmerkingen om goed om te gaan met ouders die ‘ontkennen’.
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Eigenschappen ADD
Attention Deficit Disorder (ADD) bestaat uit een verzameling specifieke symptomen waarvan de oorzaak vaak erfelijk bepaald is. ADD is geen karaktertrek of opvoedingsfout. Het wordt door wetenschappers als een neurobiologische stoornis beschouwd, gerelateerd aan de werking van de neurotransmitters...
27 juli 2020
oom 2016 / nr 3
"Autisme en passend onderwijs komende jaren hoog op de agenda"
De Willibrordusschool in Herveld heeft in de afgelopen jaren onderwijs ontwikkeld voor kinderen met autisme in de klas. “Het vergt veel maatwerk en een kant en klaar programma past eigenlijk nooit. Elk kind met autisme heeft andere onderwijs- en begeleidingsbehoeften,” vertelt adjunct-directeur M...
Guus Beenhakker, Maaike Jansen
22 juli 2020